Kategoriarkiv: Asatro

Tak til Ribe!

Tak til alle Jer, der i løbet af Ribes Kulturnat standsede op og lyttede til mig på Café Sct. Peder. Det var en meget anderledes, udfordrende og faktisk sjov måde at holde foredrag på. Mit publikum var i bevægelse, nogle dumpede ind, nogle gik ud. Nogle standsede i samtalen over kaffen, da der var noget der lige fængede ved det jeg sagde. Personligt syntes jeg selv, at det gik rigtig godt og dem jeg snakkede med, havde jeg indtryk af var blevet lidt klogere på den nordiske kulturarv.

Den hedenske gastronomi

Det hedenske verdenssyn er væsens forskellig fra det monoteistiske, hvor der er en universel sandhed. Den hedenske verden har ikke et samlende trossamfund, men har mange. En kirke i hedenskaben er ikke et globalt trossamfund, men det er det lokale tempel, hvor gudsdyrkelsen foregår.

For at forstå det hedenske verdenssyn i en verden præget af monoteisme, kan man sammenligne det med gastronomi.

Vi har alle vores yndlings retter. Nogle foretrækker det græske køkken, nogle det indiske og nogle det nordiske. Hvor du er vokset op gør meget for hvilken madkultur du vælger. At du primært spiser nordisk mad, gør ikke at du ikke kan krydre det med noget asiatisk. Hvis du er til nordisk mad betyder det ikke, at du ikke kan spise sammen med dine venner, hvis de serverer italiensk mad for dig. Vi kan alle lave mad derhjemme. Men nogle gange kan det være svært at få begyndt eller man vil gerne lave en bestemt ret. Hvis man nu er vild med det nordiske køkken. Så køber man en kogebog af Claus Meier og prøver det. Det kan også være, at man køber en kogebog af andre fra det nordiske køkken, hvis Claus Meier ikke kan give et 100% tilfredsstillende svar. Nogle gange går man ud at spiser ved særlige lejlighed. Man tager på en restaurant – templet for gastronomi – der er stor forskel på kvaliteten af restauranter. Men hvis man nu vil til det ypperste i det nordiske køkken, så tager man på restaurant Noma i København. Det mest anerkendte tempel for den nordiske gastronomi. At du godt kan lide at lave mad der hjemme, så bliver du bedre til det ved at dyrke en bestemt retning til du mestrer den – men ikke ensbetydende, at du ikke kan lave mad fra andre retning til inspiration og afveksling.

Hvis vi nu udskifter gastronomi med religion. Vil det give det samme:

Vi har alle vores yndlings guder. Nogle foretrækker den græske religion, nogle den indiske og nogle den nordiske. Hvor du er vokset op gør meget for hvilken religion du følger. At du primært dyrker de nordiske guder, gør ikke at du ikke kan krydre det med noget asiatisk. Hvis du er til nordisk religion betyder det ikke, at du ikke kan ofre sammen med dine venner, hvis de ofrer til de italienske guder. Vi kan alle lave dyrke guderne derhjemme. Men nogle gange men det kan være svært at få begyndt eller man vil gerne lave et bestemt ritual særligt god. Hvis man nu er til de nordiske guder. Så kontakter man en gode (præst), man har tillid til. Det kan også være, at man spørger andre goder fra den nordiske tro, hvis din yndlings god ikke kan give et 100% tilfredsstillende svar. Ved særlige lejligheder går man ud og dyrker sin tro. Man tager ind til et tempel eller man får en gode hjem til en ceremoni. Men hvis man nu vil til det ypperste i det nordiske asatro, så tager man til det ypperste tempel i København. Det mest anerkendte tempel inden for den nordiske tro. At du dyrker din tro derhjemme, så bliver du bedre til det ved at dyrke en bestemt retning til du mestrer den – men ikke ensbetydende, at du ikke kan krydre din tro fra andre kulturer.

Det asatro samfund nåede aldrig helt op på det niveau, så det er en forestilling om, hvordan det kunne være rekonstrueret ud fra Rom o. år 100 e.Kr. og Indien i dag. Men dette kludetæppe af templer, retning, goder og lærermestrer er allerede ved at danne sig i det danske asatromiljø i dag.

Foredrag om asatro på Ribes Kulturnat

Søndag den 13. oktober holder jeg tre foredrag på Ribes Kulturnat. Arrangementet bliver holdt på Café Sct. Peder, hvor jeg snakker om vikingernes religion, moderne asatro og genfortæller nogle af myterne. Det sker i tre små foredrag med mulighed for at snakke med mig i mellem. Sct. Peder serverer en vikingemenu. Kom forbi hvis du vil høre om nordisk mytologi og asatro. Programmet er:

18.30-19.00 Odin og bønderne
19. 30-20.00 Skjaldenes sang
20.45-21.15 Balders død

Læs mere om kulturnatten i Ribe.

Farvel fra Urds Kilde – God dag fra Nordisk Zen

Så er tiden kommet hvor ophørsudsalget på Urds Kilde stopper, og Urd Kilde dermed holder op med at fungere som tidsskrift. Det er vemodigt, men om end nødvendigt for at undgå underskud. Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke alle de skribenter der i gennem tiden har bidraget til Urds Kilde, og samtidig takke alle de læsere der har vist deres interesse i tidsskriftet, for uden jer havde der slet ikke været noget blad at udgive.

Men hvor noget dør ud, der fødes noget nyt. Marius Anhalt, en af de ellers nyere skribenter her på Urds Kilde, har efter beskeden om at vi lukker og slukker, valgt at videreføre ånden fra Urds Kilde i et online gratis magasin. Nordisk Zen, et online magasin for asatroende og asatro interesserede, som Marius de sidste par uger har arbejdet hårdt på at få klargjort til lanceringen d.2.sep. Enkelte andre skribenter og støtter til Urds Kilde har også valgt at støtte op om Marius’ ide og er begyndt at bidrage til det nye online gratis magasin.

Urds Kilde tager det som et positivt tiltag at der bliver opstartet et online magasin, og vi har indgået en overleveringsaftale hvor artiklerne fra Urds Kilde bliver overdraget til Nordisk Zen. Derfra er det op til Nordisk Zen, efter aftale og accept med den enkelte skribent, at få offentliggjort visse af artiklerne fra vores udgivelser. Dette glæder vi os over, for så kan alle de gode artikler blive foreviget et sted for folket kan læse dem, frem for at visne væk hjemme skufferne.

Urds Kilde bakker op om initiativet og vi glæder os meget til at arbejde sammen med Nordisk Zen, især med håb om at det kommer til at kører godt for det nye online magasin.

Gå ind, deltag og vær med, det er nu i opstartsfasen at vi alle sammen kan være med til at forme hvordan indholdet skal tage sig ud på det nye online magasin for asatroende og asatro interesserede. nordiskzen.dk

Tak for denne gang

År og Fred

Urds Kilde

Den etniske type – og en raceideologi

I mit sidste indlæg (”At tage afstand”) henviste jeg til en blog postering skrevet af Jens-André P. Herbener omhandlende nyhedninge (http://herbener.dk/component/content/article/301-hedningerne-vender-tilbage-ii.html).

Der er endnu et emne fra det indlæg der er værd at hive frem. Herbener skriver:

”Andre tilhører den såkaldte etniske type. Det indebærer forestillingen om, at asadyrkelse først og fremmest er beregnet for folk af nordeuropæisk herkomst.

Det understreges gerne, at dette intet har at gøre med racisme, f.eks. troen på et folks overlegenhed og ret til at herske over alle andre. Tværtimod gøres der ofte en dyd ud af at respektere indfødte folk, kulturer og religioner verden over.”

Mig bekendt stammer ideen med den ”etniske type” asatro, som så skal stå i modsætning til en såkaldt universalistisk asatro, fra det amerikanske asatromiljø, hvor raceorientering og religion går hånd i hånd i organisationen AFA – Asatru Folk Assembly – stiftet af Stephen McNallen.

Almindeligvis vil tilhængere af den ”etniske type” af asatro hævde, at de ikke støtter ideer om raceoverlegenhed – og derfor pr. definition ikke er racister. Nej, måske ikke, men så handler det om renhed eller adskillelse i stedet. Respekten for andre etniske grupper bunder netop i begrebet etnopluralisme, som jeg tidligere har skrevet om, nemlig at etniske grupper skal være adskilte og ikke blandes. I AFA begrundes dette med den såkaldte metagenetik, der kobler race og religion sammen i en raceidentitet som alle følgeligt gør klogt i at holde sig til. Dette kaldes til tider også for racialisme – som om sådan en lille omskrivning skulle gøre den store forskel.

Denne ”etniske type” forsøges også dækket ind under begreber som ”folkish” eller ”völkish”. Tingene pakkes ind efter bedste evne, men det bunder i raceideologi. Er man så pr. definition en skummel pseudo-racist fordi man følger en völkish strømning? Nej, det er man ikke, men omvendt har man i sådanne grupper generelt ikke det store ønske om at tage afstand fra diverse tiltag, der har som mål at udvikle moderne raceteorier og koble dem direkte på asatroen.

Skulle man finde disse emner interessante er det noget der findes meget materiale om. Her er nogle få links:

Artikel omkring völkish asatro mm. inklusiv historisk baggrund.

http://www.runewebvitki.com/One%20Folk%20or%20Ein%20Volk.htm

Om AFA og metagenetikken, inklusiv link til Stephen McNallens oprindelige udlægning af metagenetikken.

http://circleansuz.wordpress.com/2013/08/19/stephen-mcnallen-part-one/

Om AFA.

http://www.patheos.com/blogs/wildhunt/2011/09/the-asatru-folk-assembly-and-white-nationalism.html

Antimonoteisme og metagenetik mødes og sød musik opstår.

http://asatruupdate.blogspot.dk/2013/08/afa-rocks-in-denmark.html

En af Stephen McNallens egne artikler om truslen mod hvide i USA.

http://asatrufolkassembly.org/articles-essays/#wotan-vs-tezcatlipoca-the-spiritual-war-for-california-and-the-southwest

En anden artikel af Stephen McNallen om truslen mod det hvide USA.

http://www.wvwnews.net/story.php?id=8699

Kommentar til sidste artikel.

http://heathenboard.com/viewtopic.php?f=12&t=220