Den hedenske gastronomi

Det hedenske verdenssyn er væsens forskellig fra det monoteistiske, hvor der er en universel sandhed. Den hedenske verden har ikke et samlende trossamfund, men har mange. En kirke i hedenskaben er ikke et globalt trossamfund, men det er det lokale tempel, hvor gudsdyrkelsen foregår.

For at forstå det hedenske verdenssyn i en verden præget af monoteisme, kan man sammenligne det med gastronomi.

Vi har alle vores yndlings retter. Nogle foretrækker det græske køkken, nogle det indiske og nogle det nordiske. Hvor du er vokset op gør meget for hvilken madkultur du vælger. At du primært spiser nordisk mad, gør ikke at du ikke kan krydre det med noget asiatisk. Hvis du er til nordisk mad betyder det ikke, at du ikke kan spise sammen med dine venner, hvis de serverer italiensk mad for dig. Vi kan alle lave mad derhjemme. Men nogle gange kan det være svært at få begyndt eller man vil gerne lave en bestemt ret. Hvis man nu er vild med det nordiske køkken. Så køber man en kogebog af Claus Meier og prøver det. Det kan også være, at man køber en kogebog af andre fra det nordiske køkken, hvis Claus Meier ikke kan give et 100% tilfredsstillende svar. Nogle gange går man ud at spiser ved særlige lejlighed. Man tager på en restaurant – templet for gastronomi – der er stor forskel på kvaliteten af restauranter. Men hvis man nu vil til det ypperste i det nordiske køkken, så tager man på restaurant Noma i København. Det mest anerkendte tempel for den nordiske gastronomi. At du godt kan lide at lave mad der hjemme, så bliver du bedre til det ved at dyrke en bestemt retning til du mestrer den – men ikke ensbetydende, at du ikke kan lave mad fra andre retning til inspiration og afveksling.

Hvis vi nu udskifter gastronomi med religion. Vil det give det samme:

Vi har alle vores yndlings guder. Nogle foretrækker den græske religion, nogle den indiske og nogle den nordiske. Hvor du er vokset op gør meget for hvilken religion du følger. At du primært dyrker de nordiske guder, gør ikke at du ikke kan krydre det med noget asiatisk. Hvis du er til nordisk religion betyder det ikke, at du ikke kan ofre sammen med dine venner, hvis de ofrer til de italienske guder. Vi kan alle lave dyrke guderne derhjemme. Men nogle gange men det kan være svært at få begyndt eller man vil gerne lave et bestemt ritual særligt god. Hvis man nu er til de nordiske guder. Så kontakter man en gode (præst), man har tillid til. Det kan også være, at man spørger andre goder fra den nordiske tro, hvis din yndlings god ikke kan give et 100% tilfredsstillende svar. Ved særlige lejligheder går man ud og dyrker sin tro. Man tager ind til et tempel eller man får en gode hjem til en ceremoni. Men hvis man nu vil til det ypperste i det nordiske asatro, så tager man til det ypperste tempel i København. Det mest anerkendte tempel inden for den nordiske tro. At du dyrker din tro derhjemme, så bliver du bedre til det ved at dyrke en bestemt retning til du mestrer den – men ikke ensbetydende, at du ikke kan krydre din tro fra andre kulturer.

Det asatro samfund nåede aldrig helt op på det niveau, så det er en forestilling om, hvordan det kunne være rekonstrueret ud fra Rom o. år 100 e.Kr. og Indien i dag. Men dette kludetæppe af templer, retning, goder og lærermestrer er allerede ved at danne sig i det danske asatromiljø i dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *