Livtraser

Sindsudviddende siden 2001



Asatro

Til højre og venstre

Diskussionen om antimonoteismen reduceres ofte til en debat om politisk højre mod politisk venstre, men højre/venstre-aksen er imidlertid ikke særligt interessant i denne debat. Mange politiske standpunkter kan nemlig ikke afgrænses til en bestemt fløj. Det er ikke distinkt højreorienteret at være imod masseindvandring, eller modstander af ideen om at løse omverdens problemer med opholdstilladelser, dette syspunkt er også fremtrædende på venstrefløjen. Det er ikke distinkt venstreorienteret, at være modstander af racisme og fremmedhad, modstanden mod dette blev knæsat i den højreorienterede liberalisme. I stedet for højre/venstre-retorik bør kritikken rettes mod hvordan antimonoteister fokuserer på at had og fremmedgørelse skal være en del af asatroen og det danske samfund. For det er der vejene skilles mellem den tolerante og intolerante dagsorden, når had og opsplitning af folk bliver de religiøse og politiske pejlemærker i retorikken. Had, intolerance og fanatisme blokerer for mulighed for noget fælles, og uden det fælles er frihed og tillid ikke muligt. Had, intolerance og fanatisme kan udspringe af både venstrefløjen og højrefløjen, så det er ikke det væsentlige hvorfra det springer, men at det faktisk sker.

Men skal man alligevel se på antimonoteismens politiske udgangspunkt i forhold til højre/venstre, så bruges begrebet antimonoteisme sammen med begrebet etnopluralisme til at definere et ideologisk grundlag, og etnopluralisme er et politisk begreb fra bevægelsen kaldet ”det nye højre” (Nouvelle Droite). Etnopluralisme er i sit udgangspunkt en racistisk og fremmedfjendsk politisk strømning med totalitært indhold (se eks.: Alberto Spektorowski: “The New Right: Ethno-regionalism, Ethno-pluralism and the Emergence of a Neo-fascist ‘Third Way'”. Journal of Political Ideologies, nummer 8, del 1, 2003). Nogle forsøger så, at forklæde etnopluralisme som et religiøst begreb, men det er nemt at genkende det politiske ophav på et splitsekund, da etnopluralisme altså i sig selv er et politisk begreb, hvilet gør det meningsløst, at påstå politisk neutralitet når man forsvarer begrebet; følgelig gælder det samme for antimonoteisme (se også artiklen ”Politisk Polyteisme og Antimonoteistisk Selvforsvar” fra Forn Siðr’s medlemsblad Vølse nr. 45, fra 2008. Artiklen har jeg tidligere behandlet i dybden her: http://livtraser.dk/folkebaseret-asatro/). I etnopluralismen og antimonoteismen, søgers det således at smelte de politiske og religiøse pejlemærker sammen i en kombineret fremmedhadsk dagsorden, svøbt i asatroens legitimerende klædedragt.

Man beskyldes gerne for at være intolerant hvis man kritiserer antimonoteismens fremmedhad, men dette er naturligvis et retorisk kneb på linje med, at man beskyldes for at være intolerant hvis man kritiserer islamistisk homofobi. Og det er et rent retorisk kneb, at kalde det politisering når man kritiserer antimonoteismens åbenlyse politiske dagsordner.

Så det er ikke vigtigt om man opfatter sig som højre- eller venstreorienteret, politisk og religiøst had og fanatisme er altid kritisabelt uanset ophav.

I det hele taget er det værdifuldt at huske på, at folk med et hadsk og fanatisk budskab har brug for vand at svømme i, og det bedste hav er tavshedens, og de misforståede hensyns, hav. Så hold humøret højt og kritikken skarp. Og husk den vigtigste kritik af religiøst galmandværk er kritikken der kommer fra egne rækker.

Podcast om bl.a. asatro

Jeg kender ikke siden Brainfood, deres podcast eller deres program Einfach. Men de har været ude at undersøge forskellige religioner. Hare Krishna, pinsekirken og asatroen – med asatroen har de været ude at snakke med min gode blotfælle Rune. Jeg syntes han gør det fantastisk godt. Mange asatroende, der udtaler sig til medierne, får ikke de mange filosofiske lag frem, som gør at jeg finder så meget værdi i min tro. Asatroen er meget mere end en mand, der flyver rundt i en bukkevogn. Nyd indslaget med Rune eller besøg indslagets hjemmeside www.bfood.dk/individet-og-religionen:

Asatro og danskhed

Jeg har set det her indslag med muslimen Omar Marzouk igen og igen. Jeg syntes han rammer helt plet med, hvad jeg forstår ved danskhed og asatroen. Glem alt om Dansk Folkepartis sure gamle præster “Danmark er bygget på kristne værdier”, som Omar udtrykker det “asatroen får Pia Kjærsgaard til at ligne en pakistansk grønthandler”. For mig giver asatroen danskheden et religiøst og filosofisk fundament. Og det er skønt at få hjælp af et menneske udefra til at sætte ord på det. Danskhed og asatro for mig er gæstfrihed, frisind, tolerance, afslappet forhold til dogmer og regler, livsglæde samt en god portion humor. Humoren er en vigtig brik i min religion og min danskhed. Derfor vil jeg stadig forsvare Muhammed tegningerne, da de var et forsvar for at bevare den danskhed som jeg elsker og det frisind, som jeg føler bliver truet.

Racistisk asatro

I denne post vil jeg se på en artikel skrevet af Rick Paulas, og publiceret på vice.com, 1. maj 2015 (http://www.vice.com/read/how-a-thor-worshipping-religion-turned-racist-456). Artiklen hedder ”How a Thor-Worshipping religion turned racist” – Hvordan en Thor-dyrkende religion blev racistisk.

Artiklen kommer indledningsvis ind på hvordan den racistiske odinisme tog sin begyndelse i 1930’erne, og senere gennem Else Christensen’s Odinist Fellowship, blev til den organiserede odinisme, som man kender i dag. Religionen kaldet asatro knæsættes i Island i 1972, og det gennemgås hvordan der i USA sker en overtagelse af begrebet asatro, til at betegne en mere stueren variant af odinismen gennem stiftelsen af Asatru Free Assembly i midt 70’erne. Denne første asatro organisation i USA byggede videre på Odinist Fellowship med sit fokus på genetik og raceadskillelse, og lå i forlængelse af hvad AFA-stifter Stephen McNallen også slog ind på med sin første gruppe The Viking Brotherhood. Denne linje videreførers i den seneste AFA-variant Asatru Folk Assembly.

Artiklen hævder, at asatroen på Island er et ”spinoff” af odinismen, men det er en af artiklens få unøjagtigheder. Dette er et udmærket punkt at gøre sig klart, at asatro opstod på Island med rod i Islands eddadigte, sagaer og folketro, mens McNallens udlægning udspringer af den racistiske odinisme og dens ideer om race, etnicitet og arv. De to traditioner opstod altså uafhængigt af hinanden, og sprang af forskellige rødder, og følgelig er meget forskellige (det skal siges, at i USA opstod den egentlige asatroorganisation The Troth i 1987, da en gruppe asatroende i USA valgte at bryde med de racistiske rødder i Asatru Free Assembly).

Artiklen handler ellers i høj grad om den fængselsudgave af odinismen, der vinder frem i USA, men af mere direkte interesse for denne blog, er udlægningen af racisme og etnisk renhed som anvendes af odinisterne og udløberne i Asatru Folk Assembly. Det beskrives således i artiklen: “[Odinists] claim they are opposed to racism, but they define racism very differently from the average person,” Og videre: “They say, ‘We’re not racist. We just believe in keeping ethnicity separate.’ Which… it’s racist.”

I oversættelse: ”Odinister hævder at de er imod racisme, men de definerer racisme meget anderledes end man normalt gør, de siger: ’Vi er ikke racister. Vi mener bare at etniske grupper skal holdes adskilte’. Hvilket… det er racisme.”

Dette er en retorisk taktik, som nemt kan genkendes fra etnopluralisterne, antimonoteisterne og AFA-medlemmerne her til lands. Ligesom man har set det i USA, hvor man bevidst har forsøgt, at væve asatro og racetænkning diskret sammen (eks. via initiativet International Asatru-Odinic Alliance og metagenetikken), ser man det også forsøgt i Danmark, gennem kreativ omgang med ord og begreber. Intet går tilsyneladende tabt på tværs af Atlanten. Denne blog vil fortsætte med at dokumentere dette.

Se bl.a. denne nyttige ordbog nedenfor.

(Tilforladeligt ord: Hvad det bruges til at dække over)

Etnicitet (også som præfikset etno-): Race. Forklaring: Der er overraskende mange der tror, at hvis bare man skifter ordet race ud med etnicitet (som oprindeligt kun henviser til kultur) er man på sikker grund i forhold til at blive afsløret som racist selv om man i øvrigt henviser til biologisk ophav og afstamning som primær faktor for hvem der hører til i en bestemt gruppeidentitet eller ej. Men lige præcis her er det en yderst dum antagelse, idet brugen af ordet som reference til biologisk afstamning allerede er ganske udbredt (eksempelvis termen ”etniske danskere vs. danskere af anden etnisk herkomst”) og således er det nemt at gennemskue. Etnicitet bruges derfor til at dække over både et kulturelt og biologisk tilhørsforhold og derved kan man slippe uden om ordet race. Dette er ikke kun en kedelig tendens i moderne vestlig kultur (opstod for alvor med völkisch bevægelsen i 1800-tallet), men er også almindeligt udbredt i eksempelvis hinduismen.

Pluralisme: Adskillelse/segregering, etnisk chauvinisme (her går man hele vejen og bruger et ord næsten modsat af normalt). Se også denne udemærkede blogpost: http://aslaug.eu/2010/10/i-just-found-an-ugly-word/

Identitær: Chauvinisme (i betydningen: ekstrem nationalisme, dvs. om en overdreven og skrydende nationalfølelse). Kommentar: I flere moderne udgaver af chauvinismen er man ikke længere strengt nationale, men ofte mere regionale (eksempelvis drømmen om et samlet etnisk ensartet Stornorden).

Antimonoteisme: Chauvinisme og fremmedhad.

Racialist: Racist (den er bare for nem at gennemskue).

National: Nationalist (den er bare for nem at gennemskue; og lad mig bemærke at dette ikke er det samme som en patriot, se også under identitær).

Folk (også som præfiks): Völkisch eller endda Blut und Boden (blod og jord). Bruges meget i USA i termen Folkish Asatru, som kan bruges som et andet ord for racistisk/biologisk asatro. Se også under etnicitet.

Metagenitik: Raceteori (i form af fupvidenskab på linje med kreationisme og frenologi).

(ordbog fra: http://livtraser.dk/en-ny-ordbog/ )

Politisk kritik

Det er rimeligt nok at se på udfordringen forbundet med overbefolkning i regionerne rundt om EU og de medfølgende folkevandringer og deraf afledte diasporaer inden for EU. Og i forlængelse af det, dårligt argumenteret og udført asylpolitk, indvandrerpolitik og integrationspolitik. Som der er nu, ser det ud til at den samlede indvandring til EU, herunder Danmark, fra især Mellemøsten og Afrika, parret med en dårlig integrationspolitik, har medført nogle nye grupper af indbyggere, der økonomisk klarer sig mindre godt. Men det der også gør sig gældende for situationen nu er, at disse socioøkonomiske brudflader også følger nogle etniske brudflader, og således bliver de sociale konflikter langt mere betændte. Dette er dog ikke en automatreaktion. Der er brug for katalysatorer, personer der driver processen, og de kræves på begge sider. Her tænker jeg på folk der puster til frygt og had, sår etniske skæl, skaber en fast os-og-dem retorik, opbygger fjendebilleder og udbreder romantiske ideer om et opgør. Her kan man fremhæve fundamentalistiske imamer. Man kan også fremhæve antimonoteister og etnopluralister, incl. deres klakører og apologeter.

Sidstnævnte grupper hævder så, at asatroen er løsningen, og man derfor skal opruste hedensk, da kristendommen har gjort folk så svage, at det ikke er muligt at forsvare sig mod indvandrerne. Endda af folk hvis primære interesse for asatroen synes at bunde i en søgen efter en nationalistisk identitetsmarkør, der kan udskille de fremmede og vise at de ikke hører til. Og dette udtrykkes så i alt mulig overfladisk vikingetidsretorik og -romantik, med tatoveringer, hedenske navne og hvad man ellers mener hører til; men sjovt nok aldrig baseret på et dybdegående kendskab til myterne og den kultur de var en del af, og som man påstår at ære og videreføre. Men så føler man sig forbundet med landet og kan sige at andre, altså indvandrerne, ikke kan det samme. Man kan også gå skridtet videre, og sige indvandrerne ikke har de rette blodlinjer for at kunne høre til folket eller troen – så har man sat trumf på. Ud over det pinlige i at reducere asatroen til et fremmedfjendsk identitetsprojekt, gør det også asatroen til en katalysator til at forværre udfordringerne i forhold til indvandring og integration – ikke en løsning. Der er altid idioter på begge sider, der ødelægger de sociale relationer med snæversynede og intolerante dagsordener.

Asatroen kan sagtens have en rolle at spille i det moderne samfund, og vel at mærke en konstruktiv og fremadrettet rolle. Asatroen har muligheden for, at interagere med oplysningstidens principper i form af det frie, demokratiske retssamfund, hvor rationelle og saglige synspunkter gøres gældende i en debat omkring samfundets udfordringer. Omkring det, at søge viden og opbygge kundskaber. At værdsætte dygtighed. At respektere tinget. Om ikke at lade sig styre af frygt eller ængstelse. Om retfærd. Ting der stemmer fint overens med ideer om retsstat og oplysning. Men ting der simpelthen ikke passer sammen med en nationalromantisk, vikingeblodsforherligende og indvandrefjendsk latterliggørelse af asatroen. Man kan sagtens tage kritisk politisk stilling til både asylpolitik, indvandrerpolitik og integrationspolitik uden at forfalde til de selvsamme religiøse tosserier, som man ellers hævder at være i opposition til, det man kan kalde antimonoteismens kortslutning ( http://livtraser.dk/antimonoteismens-kortslutning/ ).

 

Jeg ved hvor du bor

Den her hjemmeside bruger alle mulige luskede kneb fra Google og Facebook til at spore dig og tjene penge på dig. Simpelthen fordi jeg er nysgerrig og fordi det er meget nemt tjente penge. Oplysningerne gemmes i små fodspor kaldet cookies. Hvis du ikke bryder dig om det, så gør som jeg: brug Firefox og tilføjelser som Privacy Badger og Self-Destructed Cookies. Du kan også selv slette dine fodspor, men nogle er faktisk ret nyttige.

Sporene

Nyeste ytringer

  • Gamle nordiske navne (97)
    • Laust Kjær Fredslund

      Hej Rober t Vi overv ejer navne t Thork ild eller det norsk e navn Wexel . Ved du hvad de betyd er? Mvh Laust

      15/10-'18, 23:31

    • Anna Møller Nielsen

      Nej, Sofie stamm er fra det græsk e Sophi a, og betyd er visdo m. Og Odin er nordi sk og betyd er raser i. I virke lighe den burde du ifølg e gamme l nordi sk tradi tion ...

      12/10-'18, 18:19

    • sofie odinson

      hej: jeg har hørt og læst at navne t sofie skull e betyd e sol og hvad komme r mit efter navn af jeg hedde r telfæ ldigt odins on til efter navn. Sofie ...

      30/5-'18, 13:04

  • Andre sider (2)
    • Andre

      www.a loria .de

      1/8-'18, 13:58

    • Andre

      Hej, måske tager du os i din linkl iste, vi har i vores butik mange tidli ge midde lalde r og heden ske ting, der tilby des. Selvf ølgel ig har vi mødt, ...

      1/8-'18, 13:58

  • Asatro butik - Asatro shopping (1)
    • Andre

      Visit us in our Store in Magde burg Germa ny or via www.a loria .de. We have some Asatr o Stuff too. Enjoy !

      29/7-'18, 18:38

  • Older »