Livtraser

Sindsudviddende siden 2001



Asatro

Asatro og danskhed

Jeg har set det her indslag med muslimen Omar Marzouk igen og igen. Jeg syntes han rammer helt plet med, hvad jeg forstår ved danskhed og asatroen. Glem alt om Dansk Folkepartis sure gamle præster “Danmark er bygget på kristne værdier”, som Omar udtrykker det “asatroen får Pia Kjærsgaard til at ligne en pakistansk grønthandler”. For mig giver asatroen danskheden et religiøst og filosofisk fundament. Og det er skønt at få hjælp af et menneske udefra til at sætte ord på det. Danskhed og asatro for mig er gæstfrihed, frisind, tolerance, afslappet forhold til dogmer og regler, livsglæde samt en god portion humor. Humoren er en vigtig brik i min religion og min danskhed. Derfor vil jeg stadig forsvare Muhammed tegningerne, da de var et forsvar for at bevare den danskhed som jeg elsker og det frisind, som jeg føler bliver truet.

Racistisk asatro

I denne post vil jeg se på en artikel skrevet af Rick Paulas, og publiceret på vice.com, 1. maj 2015 (http://www.vice.com/read/how-a-thor-worshipping-religion-turned-racist-456). Artiklen hedder ”How a Thor-Worshipping religion turned racist” – Hvordan en Thor-dyrkende religion blev racistisk.

Artiklen kommer indledningsvis ind på hvordan den racistiske odinisme tog sin begyndelse i 1930’erne, og senere gennem Else Christensen’s Odinist Fellowship, blev til den organiserede odinisme, som man kender i dag. Religionen kaldet asatro knæsættes i Island i 1972, og det gennemgås hvordan der i USA sker en overtagelse af begrebet asatro, til at betegne en mere stueren variant af odinismen gennem stiftelsen af Asatru Free Assembly i midt 70’erne. Denne første asatro organisation i USA byggede videre på Odinist Fellowship med sit fokus på genetik og raceadskillelse, og lå i forlængelse af hvad AFA-stifter Stephen McNallen også slog ind på med sin første gruppe The Viking Brotherhood. Denne linje videreførers i den seneste AFA-variant Asatru Folk Assembly.

Artiklen hævder, at asatroen på Island er et ”spinoff” af odinismen, men det er en af artiklens få unøjagtigheder. Dette er et udmærket punkt at gøre sig klart, at asatro opstod på Island med rod i Islands eddadigte, sagaer og folketro, mens McNallens udlægning udspringer af den racistiske odinisme og dens ideer om race, etnicitet og arv. De to traditioner opstod altså uafhængigt af hinanden, og sprang af forskellige rødder, og følgelig er meget forskellige (det skal siges, at i USA opstod den egentlige asatroorganisation The Troth i 1987, da en gruppe asatroende i USA valgte at bryde med de racistiske rødder i Asatru Free Assembly).

Artiklen handler ellers i høj grad om den fængselsudgave af odinismen, der vinder frem i USA, men af mere direkte interesse for denne blog, er udlægningen af racisme og etnisk renhed som anvendes af odinisterne og udløberne i Asatru Folk Assembly. Det beskrives således i artiklen: “[Odinists] claim they are opposed to racism, but they define racism very differently from the average person,” Og videre: “They say, ‘We’re not racist. We just believe in keeping ethnicity separate.’ Which… it’s racist.”

I oversættelse: ”Odinister hævder at de er imod racisme, men de definerer racisme meget anderledes end man normalt gør, de siger: ’Vi er ikke racister. Vi mener bare at etniske grupper skal holdes adskilte’. Hvilket… det er racisme.”

Dette er en retorisk taktik, som nemt kan genkendes fra etnopluralisterne, antimonoteisterne og AFA-medlemmerne her til lands. Ligesom man har set det i USA, hvor man bevidst har forsøgt, at væve asatro og racetænkning diskret sammen (eks. via initiativet International Asatru-Odinic Alliance og metagenetikken), ser man det også forsøgt i Danmark, gennem kreativ omgang med ord og begreber. Intet går tilsyneladende tabt på tværs af Atlanten. Denne blog vil fortsætte med at dokumentere dette.

Se bl.a. denne nyttige ordbog nedenfor.

(Tilforladeligt ord: Hvad det bruges til at dække over)

Etnicitet (også som præfikset etno-): Race. Forklaring: Der er overraskende mange der tror, at hvis bare man skifter ordet race ud med etnicitet (som oprindeligt kun henviser til kultur) er man på sikker grund i forhold til at blive afsløret som racist selv om man i øvrigt henviser til biologisk ophav og afstamning som primær faktor for hvem der hører til i en bestemt gruppeidentitet eller ej. Men lige præcis her er det en yderst dum antagelse, idet brugen af ordet som reference til biologisk afstamning allerede er ganske udbredt (eksempelvis termen ”etniske danskere vs. danskere af anden etnisk herkomst”) og således er det nemt at gennemskue. Etnicitet bruges derfor til at dække over både et kulturelt og biologisk tilhørsforhold og derved kan man slippe uden om ordet race. Dette er ikke kun en kedelig tendens i moderne vestlig kultur (opstod for alvor med völkisch bevægelsen i 1800-tallet), men er også almindeligt udbredt i eksempelvis hinduismen.

Pluralisme: Adskillelse/segregering, etnisk chauvinisme (her går man hele vejen og bruger et ord næsten modsat af normalt). Se også denne udemærkede blogpost: http://aslaug.eu/2010/10/i-just-found-an-ugly-word/

Identitær: Chauvinisme (i betydningen: ekstrem nationalisme, dvs. om en overdreven og skrydende nationalfølelse). Kommentar: I flere moderne udgaver af chauvinismen er man ikke længere strengt nationale, men ofte mere regionale (eksempelvis drømmen om et samlet etnisk ensartet Stornorden).

Antimonoteisme: Chauvinisme og fremmedhad.

Racialist: Racist (den er bare for nem at gennemskue).

National: Nationalist (den er bare for nem at gennemskue; og lad mig bemærke at dette ikke er det samme som en patriot, se også under identitær).

Folk (også som præfiks): Völkisch eller endda Blut und Boden (blod og jord). Bruges meget i USA i termen Folkish Asatru, som kan bruges som et andet ord for racistisk/biologisk asatro. Se også under etnicitet.

Metagenitik: Raceteori (i form af fupvidenskab på linje med kreationisme og frenologi).

(ordbog fra: http://livtraser.dk/en-ny-ordbog/ )

Politisk kritik

Det er rimeligt nok at se på udfordringen forbundet med overbefolkning i regionerne rundt om EU og de medfølgende folkevandringer og deraf afledte diasporaer inden for EU. Og i forlængelse af det, dårligt argumenteret og udført asylpolitk, indvandrerpolitik og integrationspolitik. Som der er nu, ser det ud til at den samlede indvandring til EU, herunder Danmark, fra især Mellemøsten og Afrika, parret med en dårlig integrationspolitik, har medført nogle nye grupper af indbyggere, der økonomisk klarer sig mindre godt. Men det der også gør sig gældende for situationen nu er, at disse socioøkonomiske brudflader også følger nogle etniske brudflader, og således bliver de sociale konflikter langt mere betændte. Dette er dog ikke en automatreaktion. Der er brug for katalysatorer, personer der driver processen, og de kræves på begge sider. Her tænker jeg på folk der puster til frygt og had, sår etniske skæl, skaber en fast os-og-dem retorik, opbygger fjendebilleder og udbreder romantiske ideer om et opgør. Her kan man fremhæve fundamentalistiske imamer. Man kan også fremhæve antimonoteister og etnopluralister, incl. deres klakører og apologeter.

Sidstnævnte grupper hævder så, at asatroen er løsningen, og man derfor skal opruste hedensk, da kristendommen har gjort folk så svage, at det ikke er muligt at forsvare sig mod indvandrerne. Endda af folk hvis primære interesse for asatroen synes at bunde i en søgen efter en nationalistisk identitetsmarkør, der kan udskille de fremmede og vise at de ikke hører til. Og dette udtrykkes så i alt mulig overfladisk vikingetidsretorik og -romantik, med tatoveringer, hedenske navne og hvad man ellers mener hører til; men sjovt nok aldrig baseret på et dybdegående kendskab til myterne og den kultur de var en del af, og som man påstår at ære og videreføre. Men så føler man sig forbundet med landet og kan sige at andre, altså indvandrerne, ikke kan det samme. Man kan også gå skridtet videre, og sige indvandrerne ikke har de rette blodlinjer for at kunne høre til folket eller troen – så har man sat trumf på. Ud over det pinlige i at reducere asatroen til et fremmedfjendsk identitetsprojekt, gør det også asatroen til en katalysator til at forværre udfordringerne i forhold til indvandring og integration – ikke en løsning. Der er altid idioter på begge sider, der ødelægger de sociale relationer med snæversynede og intolerante dagsordener.

Asatroen kan sagtens have en rolle at spille i det moderne samfund, og vel at mærke en konstruktiv og fremadrettet rolle. Asatroen har muligheden for, at interagere med oplysningstidens principper i form af det frie, demokratiske retssamfund, hvor rationelle og saglige synspunkter gøres gældende i en debat omkring samfundets udfordringer. Omkring det, at søge viden og opbygge kundskaber. At værdsætte dygtighed. At respektere tinget. Om ikke at lade sig styre af frygt eller ængstelse. Om retfærd. Ting der stemmer fint overens med ideer om retsstat og oplysning. Men ting der simpelthen ikke passer sammen med en nationalromantisk, vikingeblodsforherligende og indvandrefjendsk latterliggørelse af asatroen. Man kan sagtens tage kritisk politisk stilling til både asylpolitik, indvandrerpolitik og integrationspolitik uden at forfalde til de selvsamme religiøse tosserier, som man ellers hævder at være i opposition til, det man kan kalde antimonoteismens kortslutning ( http://livtraser.dk/antimonoteismens-kortslutning/ ).

 

Vejen til enden

Odin og Loke
Opretholderen og ødelæggeren
Stilstand og fornyelse.

Intet er sort hvidt, godt eller ondt
for at omfavne lyset må du kende natten
modsatrettede kræfter giver udvikling.

Ensretning er vejen til enden.

Gladsheimr

Jeg vil undtagelsesvis gøre lidt reklame her på bloggen. Jeg har fornøjelsen, at være del af et skrivefælleskab, der kalder sig Gladsheimr. Vi er tre personer bag siden, Marius, Pieter og jeg, som skriver om forskellige asatro relaterede emner. Vi er tre ret forskellige typer asatroende og derfor håber vi, at siden bliver varieret og interessant for de fleste. Der er også mulighed for at kommentere på artiklerne eller skrive gæsteindlæg.

Gladsheimer er egentligt en fortsættelse af siden Nordisk Zen. Da der alligevel ikke var andre aktive skribenter på NZ end os tre, og da navet på siden egentligt mest var ment som en vittighed, valgte vi at skifte navn og etablere skrivefællesskabet i ét hug.

En tilbagevendende ting på siden bliver, at vi fire gange om året skriver et panelindlæg, hvor alle tre skribenter giver sit eget bud på det samme emne. Det vi skriver er ikke koordineret (ud over emnevalg) og på denne måde kan man se forskellige holdninger til de samme emner optræde side om side.

Du kan finde siden her: http://gladsheimr.dk/

Som det kan ses er siden stadigvæk under udarbejdelse, men der ligger allerede en del artikler, gamle som nye.

Jeg fortsætter naturligvis med at skrive på Livtraser om emnerne antimonoteisme og fanatisme.

Vel mødt på Gladsheimr.

Asatro Helligdage

En ven stillede mig følgende gode spørgsmål: “Asatro helligdage? Jeg kan finde et væld om hedenske helligdage i det keltiskinspireret og “wicca” og alt det der, men der er ikke særlig meget omkring nordiske helligdage, ved du om der er nogen særlige dage? Og har du googlet diseblotet? Jeg har ca 50% blandet hjemmesider der placerer det om vinteren i februar og den anden halvdel holder det om efteråret, det giver ingen mening, gør det?”

Det er et spørgsmål, jeg også har stillet mig selv og jeg må ærlig talt indrømme, at det er et dybt hul i min viden. Jeg ved så meget, at de gamle nordboer ikke dyrkede de fire solhøjtider, som vi gør i dag. Det er muligvis en arv fra Wicca-McNallen-asatroen. Jeg ved også, at vi ved meget lidt om hvordan de blotede til guderne og hvilke dage, der var hellige. Vi har højst fået overleveret navnene på nogle blot. Jeg har mistanke om, at det er et mere eller mindre bevidst udeladt emne fra de kristne lærde, der nedskrev troen. Snorre brugte mange sider på at argumentere for overhovedet at nedskrive det han vidste om troen.

Så det er noget af et puslespil at stykke sammen og noget, der ikke bare lige kan gøres. Derudover er jeg også vældig glad for de fire solhøjtider. Asatroen var en bondereligion og højtiderne fulgte højst sandsynligt landbrugets gang, da det var livsnødvendigt for samfundet. I dag lever de færreste asatroende som bønder og derfor falder det mere naturligt at fejre solen og årstidernes skiften, da det har stor betydning for vores hverdagsliv. Derudover falder solhøjtiderne sammen med i hvert fald tre gode danske skikke – jul, påske og sankthans. Alle tre fyldt med gamle hedenske skikke. For netop i folketroen og folkeskikken ser jeg den del af asatroen, der levede videre og aldrig døde. Der skal ikke kradses meget i lakken på disse højtider før at asatroen titter frem og det betyder meget for mig! Så kan jeg fint leve med at kalde det påske og sankthans, når jeg fejrer det med slægten og gaden.

Asatroen var en meget pragmatisk religion, som tilpassede sig forholdene. Der er sket rigtig meget i de 1.000 år og derfor skal asatroen ikke genoplives som en amish religon, hvor vi skal leve som i vikingetiden, men som en levende folkereligion a la jul, påske og sankthans.

Jeg ved hvor du bor

Den her hjemmeside bruger alle mulige luskede kneb fra Google og Facebook til at spore dig og tjene penge på dig. Simpelthen fordi jeg er nysgerrig og fordi det er meget nemt tjente penge. Oplysningerne gemmes i små fodspor kaldet cookies. Hvis du ikke bryder dig om det, så gør som jeg: brug Firefox og tilføjelser som Privacy Badger og Self-Destructed Cookies. Du kan også selv slette dine fodspor, men nogle er faktisk ret nyttige.

Sporene

Nyeste ytringer

  • Gamle nordiske navne (86)
    • Storm

      Hej Ida, tak for din henve ndels e. Umidd elbar t ved jeg ikke helt hvad du tænke r på. Kauna betyd er bylt, men det er navne t på en rune ...

      1/10-'17, 10:03

    • Ida

      Hej Jeg minde s at have set i bog, et nordi sk navn som betyd er "klod set" eller "bylt " men har glemt navne t? Kan huske at jeg synes ...

      24/9-'17, 23:28

    • Storm

      Hej Gorm, tak for din henve ndels e og bekla ger det meget sene svar. Umidd elbar t kan jeg ikke komme i tanke om nogle navne , der kunne betyd e ...

      12/7-'17, 12:36

  • Sine meningers mod (næsten) (1)
    • Jack Jensen

      Er meget enig i en ting ... at den natio nalso ciali stisk e bevæg else ikke formå ede at bring e den fulde manif estat ion af Odins ånd frem ... grine r

      18/8-'17, 21:53

  • Folkebaseret asatro (2)
    • Jesper Hedemann Hansen

      Nazi og deraf beteg nelse n "nazi sme", blev opfun det af de allie redes propa ganda maski ne, der stadi g er i gang. Den korre kte beteg nelse er natio nalso ciali ster. I det hele taget ...

      16/6-'17, 21:41

  • Livets højtider (10)
    • Pernille

      Hej. Min søn er ikke døbt, da vi havde et ønske om, at han selv skull e danne sig et indtr yk af de forsk ellig e tros retni nger ...

      12/5-'17, 9:21

  • Older »