Kategoriarkiv: Asatro

At tage afstand

Adjunkt ved Syddansk Universitet og politikken blogger Jens-André P. Herbener skiver i sin blog den 22.08.13 om nyhedninge, heriblandt asadyrkere (se: http://herbener.dk/component/content/article/301-hedningerne-vender-tilbage-ii.html). Herbener har et par interessante pointer og behandler emnet ganske lødigt. Men en ting stikker dog ud.

Herbener skriver:

”Endelig findes der grupper, der kombinerer oldnordisk mytologi og symbolik med White Power, nynazisme eller andre typer højreekstremisme. De bliver undertiden kaldt odinister eller wotanister.
Den store majoritet af asadyrkere tager imidlertid stærkt afstand fra dem, ligesom det store flertal af kristne tager stærk afstand fra det kristne Ku Klux Klan.”

Er det nu også sandt?

Jeg skal ikke kunne sige hvordan forholdene ser ud i andre lande, jeg kender ikke nok til forholdene der, men det er værd at se lidt nøjere på forholdene i Danmark. I forbindelse med Det Danske Pluralismeprojeket på Aarhus Universitet, gjorde man for nogle år tilbage det hidtil eneste metodiske forsøg på at sætte tal på antallet af asatroende i Danmark. Buddet lå så vidt jeg husker på mellem 1200 og 1800, sandsynligvis i den høje ende. Det er ved at være nogen år siden, og lad os antage der er kommet flere asatroende i mellemtiden, så jeg vil gå med til at sige der er 2000 asatroende i Danmark. Det er et nemt udgangspunkt. Der findes kun én større gruppering af asatroende i Danmark og det er Forn Sidr – Asa-og vanetrosamfundet i Danmark. Der er man over 800 medlemmer, så det er rimeligt at sige at Forn Sidr’s medlemsgruppe udgør en signifikant størrelse i det danske asatromiljø.

Holder Herbeners påstand om at ”den store majoritet af asadyrkere tager imidlertid stærkt afstand” fra eksempelvis odinister og White Power? Forn Sidr har igennem flere år direkte eller indirekte plejet venskabelige bånd med udenlandske grupper der går op i race (den hvide nordeuropæiske race) og det at holde racen ren (Asatru Folk Assembly fra USA) eller erklærede odinister (Odinist Fellowship i UK). Dette har imidlertid ikke resulteret i stærk afstandtagen. Det kan godt være et flertal af Forn Sidrs medlemmer tager afstand fra AFA og odinisme (jeg ved det ikke, men jeg vil gerne antage det), men det er i så fald spag afstandtagen eller passiv afstandtagen. Det bliver i hvert fald ikke til stærk afstandtagen. Så påstanden om majoritetens stærke afstandtagen ser overhovedet ikke ud til at holde vand.

Jeg bevæger mig nok ikke ud på de vilde vover ved at pege på, at accepten af den antimonoteistiske fanatisme i Forn Sidr, har været med til at skabe en generel accept af ekstremistiske sympatiers plads i trossamfundet.

Urd lukker og slukker

Mit hjertebarn Urd må nu lade livet. Der er simpelthen ikke læsere nok. Jeg har valget mellem at lukke eller poste flere penge i projektet. Så nu vælger jeg at lukke bladet og hellige min tid studiet. Det er ærgerligt, da jeg har fået samlet et stærkt team. Men jeg har mistet motivationen til at fortsætte pga den slatne opbakning. Tusind tak til alle de dejlige mennesker, jeg har arbejdet sammen med om det. Tak til læsere og tak til annoncører. Alle der har noget til gode får deres penge igen. Der bliver holdt ophørsudsalg så lageret kan tømmes. Alle blade er sat ned til halv pris.

Livtraser.dk er ved samme lejlighed udvidet med en række sider, som den har arvet fra Urds Kildes dødsbo.

 

Tidsskriftet Urd, nu som abonnement

asatro tidsskriftI 2010 startede jeg et projekt. Projektet var et blad. Det asatro blad Urd. Formålet var at ramme de mange, der interesserede sig for asatroen før og nu. Ja, måske ligefrem sympatiserede med den. Måske kaldte man sig asatroende, men af forskellige årsager ikke ønskede at melde sig ind i et trossamfund, men stadig gerne have nogle af fordelene. Et blad der gravede dybt ned i de norrøne kilder og bragte akademikernes tolkninger af dem. Men også et blad, der viste en levende asatro og en levende kulturarv.

Jeg startede projektet med tålmodighed. Det er ikke den første forening, jeg har stiftet. Jeg ved det tager tid at opbygge en fast stabil skare til at lave bladet. Nyhedens interesse skulle lægge sig og hvem vil være en del af hverdagen. Nu har jeg samlet en skare omkring Urds Kilde Fælliget, urds-kilde.dk og tidsskriftet Urd, så vi fremadrettet stabilt kan levere et rigtig fedt blad. Derfor er tiden nu til at begynde på abonnementssalg. Et stort ønske fra vores læsere, men med abonnement forventer folk et godt blad leveret til døren regelmæssigt. Det kan vi nu! Samtidig bliver det billigere, da vi sparer på porto, emballage og mindsker risikoen væsentligt.

Derfor køb et abonnement på Tidsskriftet Urd på tre blade på et år for 190kr.

Tillykke med de 30 blodsbror

Eg veit i vesterveg ein borg,
ho står i soli klåre.
Der preikes det om synd og sorg,
om helvete og tåre.

Eg er ein fattig ferdamann
må mine vegar fara
herfrå og til mitt fedreland
Staut, meg på vegen vara

I strid går Odins eigen son
han skal forsvare æra
Det er hans trøyst og trygge von
i svinefylking vera

Han med sitt blod deg dyrt har løyst
den gylne hall han treda
Sitt land han elska aller høgst
valkyrier han vil gleda

Så hjelp oss no, mot Kvitekrist
vårt blod for deg har runne
Vår beiske død har sant og visst
oss mange krigar vunne

Når verdi all som drivesand
med gull og gleda viker
då stend eg ved di høgre hand
ein ven som aldri sviker

Misbrug

Asatroen rummer nogle muligheder for misbrug. Jeg omtaler noget som misbrug i denne sammenhæng når formålet med asatroen og den nordiske mytologi bliver at fremme politiske dagsordener gennem fanatisme, had eller racisme. Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt antimonoteismen er fanatisk og hadsk, der er veldokumenteret i forhold til de artikler jeg har linket til i et tidligere indlæg (https://livtraser.dk/at-kalde-sig-antimonoteist), ligeledes er de politiske bevæggrunde ret klare, nemlig at forbyde og på anden måde bekæmpe og diskriminere andre religioner og befolkningsgrupper. Men jeg skrev også, at selv om antimonoteismen opfordrer til diskrimination ad flere omgange, opfordres der ikke direkte til diskrimination på baggrund af race – altså den klassiske racismedefinition. Men nu står antimonoteismen som begreb ikke alene, der er visse termer der knytter sig til den, noget jeg har været inde på tidligere (https://livtraser.dk/etnopluralisme-og-det-identitaere).
Da asatroen både indeholder forfædre dyrkelse, og da der blandt mange er den opfattelse, at asatroen er en naturreligion, ligger ideer om folk og land naturligt i asatroen mange steder. Dette kan komme til udtryk på helt almindelige og velfunderede måder, men kan og bliver også misbrugt på det skammeligste. Dette misbrug ses i forbindelse med to begreber jeg har omtalt før: Det identitære og etnopluralismen.

Identitær: At tage udgangspunkt i sin egen kulturelle identitet og definere sig over for andre ad denne vej. Bruges ofte til selvforherligelse af egen kulturkreds samt til at ringeagte andre. I sammenhæng med asatroen misbruges dette til at udskille ægte nordisk kultur fra indvandret unordisk kultur og en ”værn om norden”-dagsorden. Ofte vil dette være rettet mod kristne og muslimer. Oftest muslimer.

Etnopluralist: En lille sprogblomst. Oprindeligt kunne man være etnocentrisk, altså at man ville fremhæve sin egen etniske gruppe på bekostning af andre etniske grupper eller folkeslag. Men det havde en ganske negativ klag, så det gik ikke så godt. Men så omdøbte man det til etnopluralist. Se det lød straks mere positivt: Pluralist! Så kunne man også kalde sig tolerant og antiracist. Sagen er bare at etnopluralisme dækker over at forskellige kulturer ikke skal sameksistere, men i stedet adskilles (pluralisme) og eksistere hver for sig. Dette vil naturligvis betyde, at etnisk nordiske folk skal bo i Norden, folk med anden etnicitet skal hjem til der de hører hjemme.

Føjer man lige lidt antimonoteistisk lynstorm til ovenstående to begreber i form af lidt fanatisk had til ”de andre”, bliver det hurtigt rigtigt fælt. Kombinationen mellem asatro, antimonoteisme og identitær etnopluralisme er med andre ord ikke nogen heldig blanding: had mod dem man opfatter som fremmede eller unordiske, om de så er etnisk fremmede eller religiøst unordiske, men det kan faktisk blive værre end det.

Et emne jeg ikke har berørt før er den såkaldte metagenetik. Meta-genetikken (metagenetics) er en tanke der udfoldes i den amerikanske organisation AFA, Asatru Folk Assembly, hvor man forsøger at holde de etniske og racemæssige ideer i kog, dog i en tilstræbt harmløs forklædning, hvor asatroen hævdes nedarvet gennem et særligt metagenetisk træk i det germanske blod. Således skal der arbejdes for at holde asatroen og folket rent. Det hævdes dog af AFA, at det skam intet med racisme har at gøre. Man skal bare holde sit folk og sin tro ren, og det har intet med racediskrimination at gøre? Virkeligt? Må jeg foreslå et nyt slogan:

AFA – not racist, but preferred by racists

Metagenetikken blev opfundet af AFA’s grundlægger Sephen McNallen. Metagenetikken er en religiøs, moralsk og videnskabelig falliterklæring. Og det er klart at med metagenetikken som en del af pakken, er vejen til fuldt udviklet racisme åben og bliver da også betrådt. AFA og deres metagenetik er skyld i at asatroen ry trækkes gennem sølet og lige ned i den racistiske mudderpøl.
Antimonoteismens fanatisme, den identitære intolerance, etnopluralismens forsøg på at så etniske skæl hvor de kan og metagenetikkens raceteorier og racisme er alle eksempler på hvordan asatroen og den nordiske mytologi kan misbruges på usmagelig vis.

Af gæsteblogger Thays’n – læs mere her.

Glædelig Solhverv!

Johannes V. JensenSvælget i den nordiske Natur, Aarstidernes mægtige Leg med Tilværelsen, skabte dé Gamles Instinkter. Hele deres Liv samlede sig om Foraaret, alle Aarets Omskiftelser bar hen dertil. Solhvervet gav Spiren til deres første Tilbedelse, der grunder sig i Taknemlighed. Vinteren spærrer dem inde og hærder dem, Foraaret, den store Befrier der aldrig svigter, løsner alle Kilder og lærer dem Tro. Mens de vokser som Mennesker, sætter de bundne ubevidste Kræfter, der oprindelig skyldtes Aarstidernes Rytme, sig fast og bliver Træk i Karakteren. Haabet der er knyttet til Solens Genkomst gør sig fri og bliver til en Naturkraft selv. Hvad der først kun er Sollængsel bliver hos Nordboen til Udve, Vandrelyst, og omsider ved indre Vækst til en Længsel, der er hinsides Tid og Rum og alle kendte Ting, en Idé. Den nordiske Sjæl er en mægtig Higen ud over sig selv. Men al Længsel, enhver Idé, stammer ned fra iboende Frugtbarhed. Hvor der ingen
Grøde er, udvikler selv Solen kun Hede. Det Folk, i hvis Sjæl Foraaret udvidede sig og blev til en indre blomstrende Verden for sig, var ungt og svulmede af Friskhed, det nærede sig haardført af Modgang.

Johannes V. Jensen, Skibet (1912)