I de moderne asatro ritualer er der en række religiøse genstande, som går igen gennem flere ritualer.
Mjød
Mjød er gudernes drik. Det var en dyr drik, og blev hovedsagligt drukket af overklassen. Mjøden spiller en stor rolle i mytologien, blandt andet i myten om digtermjødet lavet af Kvasers blod.
Mange tror fejlagtigt at mjød er øl. Det er det ikke. Mjød er en honninggæret hedvin, der krydres på forskellig vis. De gamle nordboer drak både øl og mjød. Flere asatroende fremstiller selv mjød. Der har i lang tid ikke været mjød på markedet, som var på niveau med det hjemmebryggede. Fornylig kom der en ny mjødproducent til. De sælger mjød i høj kvalitet i specialbutikker rundt om i landet og kan også købes på nettet. Se mere på deres hjemmeside.
Mjød bruges i asatroritualer, hvis der indgår alkohol. Mjøden nydes også til den efterfølgende fest. I en kogebog fra 1616 finden en mjødopskrift. Jeg har nudansket den og du kan finde mjødopskriften her.
Drikkehorn eller skål
Til ritualer, hvor der indgår alkohol, bruges i Danmark et horn – hornets størrelse kan variere efter behovet. Hornet går rundt i blotkredsen, som alle drikker af. Drikker man ikke alkohol eller er syg, og ikke vil smitte de andre, kan man hælde mjøden på jorden. Nogle asatroende bruger en skål i stedet for. Min tolkning er at hornet er maskulint og skålen feminin. Jeg bruger begge dele alt efter, hvad jeg ønsker af blotet.
Edsringen
Edsringen kendes fra sagerne. Dengang var det et guld armbånd, der sad på godens arm og viste hans godeværdighed. I dag er edsringen noget større og kan have forskellige udseende. Min edsring er en flettet edsring i sølv og kobber. Edsringen bruges til at aflægge eder på (løfter). Det kan være under blotet eller til brylluppet. Nogle hælder mjøden i hornet gennem en edsring. Edsringen kan også benyttes, når genstande skal indvies til blotet. Nogle bruger den også til at lukke cirklen med ved at tegne et solhjule i luften i hver verdenshjørne med edsringen.
I gammel tid lagde man til jul eder på sonargalten. Det var en gris, der var særlig viet til julemåltidet. Nogle gange har jeg symbolsk til juleblotet aflagt ederne på en halmgris, der efterfølgende bliver brændt. Som en slags symbolsk sonargalt.
Gudestatuetter
Jeg bruger meget gudestatuetter i mine religiøse praksis. De står på et alter i min helliglund i haven.
Påklædning
Alle vores ritualer foregår udenfor. Så nogle gange er vi pakket godt ind. Nogle har særlig ritual tøj. Andre vil helst blot i vikingetøj – især hvis de laver viking reenactment. Normalt er jeg afslappet klædt, når jeg deltager i et blot. Når jeg er gode ynder jeg af at tage jakkesæt på og en blå uldkappe med et gyldent solhjul på ryggen. Blå var kongefarven, da den var dyr. Jeg er Odin dyrker, derfor føler jeg mig godt tilpas i at være lidt ophøjet klædt.
Hej igen hvor eller skal jeg indvilges i asatroen eller er det ikke noget eller skal jeg kun komme til solhverv eller er der andre steder jeg vil ønske jeg må deltage i en solhvervs højtidlighed men hvor samles i jeg bor juelsminde
Hej Sofie,
dejligt at høre at du finder svar i asatroen. Efter min mening er man asatroende, når man kalder sig asatroende. Asatroen har ingen indvielsesritual. Det er op til dig, hvordan du dyrker troen. Nogle asatroende dyrker det alene derhjemme eller med sin familie, andre foretrækker mere eller mindre organiserede blotlaug. Men det lyder på mig som om, at du søger et blotlaug. Jeg mener stadig at Forn Sidr har en liste på deres hjemmeside over blotlaug i Danmark