Den moderne asatro har fire store højtider i livet: Knæsætning, ynglingevielse, bryllup og gravfærd. Jeg har været gode (præst) til knæsætning, ynglingevielse og bryllup. Det er derfor disse tre, jeg især vil fokusere på. Jeg udtaler mig lidt om ritualerne i førkristen tid. Jeg vil lige understrege, at det ikke er det emne, jeg har læst mest om. Så tag det med et grant salt, og ret mig hvis det kører af sporet. Da vi ikke har overleveret meget om de førkristne ritualer, er det op til folk selv, hvordan de sætter det sammen. Der er ingen færdig løsning.
Der er tradition for i den moderne asatro, at der ikke findes en præstestand. Alle kan stå for ritualerne. Derfor er der også tradition for, at parret selv finder en forretter. Dog har Forn Siðr oprettet en forretterliste over medlemmer, der vil være behjælpelig ved ritualer, hvis man ikke selv kender nogen.
Guder og mennesker
Som jeg skriver i artiklen om min asatro, så sætter den moderne asatro mennesket i centrum. Det gælder især i livets højtider. Guderne kan inddrages til f.eks. at værne om eder, der lægges; men det behøves ikke. Både de moderne og førkristne asatro ritualer handler om slægten. Ved knæsætningen vedkender faderen sig barnet, barnet får sit navn og bliver optaget i slægten. Til ynglingevielse overgår barnet til voksen. Ved brylluppet knyttes to slægter sammen. Endelig til gravfærden tager slægten afsked med den afdøde.
Asatro Ritualtøj
Nogle vælger at holde ritualerne i vikingetøj. Det er for det meste de asatroende, der også deltager i vikingreenactment. Der er ingen regler om påklædning. Til mit bryllup var Kristina i en almindelig hvid brudekjole og jeg i jakkesæt.
Asatro Knæsætning (“Barnedåb”)
Det hedder knæsætning, fordi faderen tager sit barn op på sit ben. Han vedkender sig, at han vil være far for barnet. Faderen giver barnet sit navn og barnet er formelt optaget i slægten. Som med blotet (den asatro gudstjeneste) foregår det udendørs med gæsterne i en kreds omkring forretteren, forældrene og barnet. Ligeledes lukkes kredsen i de fire verdenshjørner som til blotet. Nogle vælger at moren løfter barnet op i de fire verdenshjørner for at præsentere barnet for alverden. Efter selve knæsætningen går mjødhornet rundt, så gæsterne kan ønske tillykke. Vi har nogle overleveringer om, at barnet blev vandøst – altså fik lidt vand hældt over hovedet. Det er der nogle moderne asatro, der også gør.
Ved knæsætning bliver barnet ikke optaget i nogen religion.
Asatro Ynglingevielse (“Konfirmation”)
Vi ved meget lidt om overgangsritualet i det førkristne Norden. Vi ved ikke engang om de holdt et. Det eneste, som vi har overleveret, er, at drengen får en kniv fra et mandligt familiemedlem. De fleste asatro har valgt at holde en ynglingevielse for barnet, så frem at barnet selv ønsker det. Det skyldes især at mange ønsker et alternativ til konfirmationen. Det virker også meget naturligt at holde et ritual, da det er et ritual, der findes i mange religioner.
Ynglingevielse omhandler overgangen fra barn til voksen. Da der er så lidt overleveret, må man bruge sin fantasi. Derfor er næsten alle ynglingevielser meget forskellige. Jeg vil i grove træk beskrive, hvordan jeg har været med til at udføre et ritual for en ung gut.
Ritualet foregår udenfor. Gæsterne stiller sig i en kreds omkring dem, ritualet handler om. Kredsen lukkes i de fire verdenshjørner. Jeg fortæller i hvilket ærinde, vi er kommet. Moderen tager nu afsked med drengen, der går ud af kredsen. Hun har givet ham en opgave med på vejen, han skal løse, inden han vender tilbage til kredsen. Når drengen kommer tilbage, tager moderen i mod ham som et voksent individ. Faderen giver ham en kniv ledsaget af nogle ord. Herefter går mjødhornet rundt, så alle har mulighed for at ønske ham tillykke. Herefter åbner jeg kredsen, og på vegne af familien indbyder jeg til fest.
Asatro Bryllup
Vi har en del brudstykker overleveret om brylluppet. Når man sætter dem sammen, kan det blive en meget smuk ceremoni. Som altid foregår det udendørs i en lukket cirkel med gæsterne i en kreds om parret og forretteren. Nu har jeg deltaget i en par asatro bryllupper, og selv stået for et par stykker. Jeg vil tage udgangspunkt i mit eget bryllup. Igen er det i grove træk. Efter at cirklen er lukket, meddeles det i hvad ærinde vi er kommet. Parret aflægger ed på edsringen, at de er kommet af egen fri vilje og at de vil indgå ægteskab. Herefter vier forretteren parret i Vårs navn. Vår er en asynje (kvindelig gud), der ifølge Snorre værner ægteskabseden. Herefter giver brudeparret hinanden ringene på. Brudgommen giver bruden en symbolsk nøgle til hjemmet, som hun takker for og giver ham et stykke brød til gengæld. Derefter lægger forretteren en hammer i brudens skød, som bruden giver til brudgommen. Det er et symbol på at give bruden frugtbarhed. Et ritual der er taget fra ‘Thors brudefærd’. Herefter går mjødhornet rundt, så folk kan ønske parret tillykke. Kredsen åbnes og parret indbyder til fest. Herefter kaster de hvedekerne el.lign. på brudeparret, som et held og lykke symbol. Ris må man ikke bruge af hensyn til fuglene.
Der findes mange variationer af dette. Jeg deltog i et ritual, hvor de to svigermødre gav deres accept af, at parret ville indgå ægteskab. Nogle inddrager også svedehytten (en art sauna) inden ritualet. Jeg har også deltaget i et ritual, hvor parret blandede blod. I vores ritual indledte vi ritualet med at lægge en cirkel af små runesten. Vi brugte den yngre futhark. Jeg valgte otte kvinder til at bære stenene, og Kristina valgte otte mænd. Derefter gik vi i to rækker op til ritualpladsen.
Asatro Begravelse/Gravfærd
Jeg har ikke deltaget i en asatro gravfærd. Jeg vil derfor ikke ytre mig så meget om det. Ritualet foregår udendørs. Nogle laver en skibssætning med fakler, hvor gæsterne står om med kisten i midten – kisten må gerne være åben. Mjødhornet går rundt og gæsterne tager afsked med den afdøde og ønsker ham en god færd.
Forn Siðr har en gravplads på Assistenskirkegården i Odense. Læs mere her. Personligt syntes jeg, at hvis man står uden for Folkekirken, bør man af hensyn til sine pårørende skrive sin sidste vilje. Det kan være meget svært for familien at vide, hvordan gravfærden skal udføres. Forn Siðr skriver om det på deres hjemmesiden, hvor du også kan finde en formular til “Min Sidste Vilje” i asatro ånd. Læs mere her.
Asatro Skilsmisseritual
For noget tid siden blev jeg skilt. Der er nok næppe nogle lykkelige skilsmisser, men vi blev skilt som venner. Boet delte vi ligeligt. I en skilsmisse er der ingen vinder og for at en skilsmisse skal ende godt, må begge parter være indstillet på at give store indrømmelser.
I sin tid blev vi gift både i Folkekirken og i asatroen. Dengang som nu har vi stor respekt for hinandens tro. Derfor var jeg glad for, at min eks uden videre sagde ja til et skilsmisseritual i asatroen. Bryllupsløftet blev i sin tid givet på en edsring under vidners påhør og den bør så vidt muligt hæves på ordentligvis – da løfter har en religiøs hellighed i asatroen. Derfor mødes min eks og jeg på den gravhøj, hvor jeg friede for at hæve eden. Det bliver et simpelt ritual. Gydjen fra brylluppet kommer med sin edsring. De to vidner fra dengang – min blodsbror og hendes blodssøster – bevidner at eden er hævet. Derefter hugger gydjen et bånd over, som symbol for at det er brudt. Derefter siger vi farvel og går hvert til sit.
Det er vist ret almindeligt at have skilsmisseritual i asatroen, da eden jo netop er hellig. Umiddelbart kender jeg ikke nogle skilte asatroende, der ikke har hævet eden igen ved et lille ritual. Så det bliver godt at få den hævet.
Asatroende i dag har også et blodsblandingsritual, som vi tager meget alvorligt. Du kan læse om blodsblanding her og om mit ritual med min blodssøster Lea her.
andreas 😆
Hej
Jeg vil hører om du kan eller kender en gode der hjælpe med et bryllup i det nye år
Vi har dato, sted osv men mangler en til at hjælpe med selve ceremonien
Håber meget du kan være behjælpelig
Mvh
Anna Cathrine
Jo, vi findes skam i den grad stadig 😀
Mvh Hanse, Folkvang Blótlaug
Hej jeg gerne høre om der er asatroende i nærheden af juelsminde jeg vil gerne i kontakt med nogle der har samme overbevisninger som jeg, Asatroende mvh. Sofie odinson
Jeg er desværre ikke opdateret omkring blotlaug i Danmark. Men på Fyn er der Uias blotlaug og jeg tror stadig Folkvang blotlaug findes. Ellers prøv at se på Forn Sidrs hjemmeside
Hej jeg skal snart bestå en ynglinge vielse og jeg spekulerer lidt på hvad de tre ting kan være som man skal finde i skoven? Kh Sophia
Hej Sophia,
tillykke med din kommende ynglingevielse. Det er ikke helt nemt at gå ud i skoven og løse sin opgave. Og det er en del af det 🙂 Det er forskelligt, hvad for en opgave du får dig. Men prøv at lade dig åbne op for, hvad skoven fortæller dig og brug din fantasi. En fjer kan betyde en rejse, en blomst kan betyde kærlighed og en solid gren kan betyde noget man vil bygge. Håber det kan hjælpe dig ellers skriv igen. Og ha en rigtig god dag!
Jeg er døbt og konfirmeret men for mig var det bare noget man gjorde er det in hindring, dåben kun jeg jo ikke sige nej til og min konfirmation gjorde jeg pga. Klasse kammeraterne ellers ingen betydning for mig
Hej.
Min søn er ikke døbt, da vi havde et ønske om, at han selv skulle danne sig et indtryk af de forskellige tros retninger der er. Selvfølgelig med input og viden fra os og andre omkring trosretninger og religioner. Han har ikke på noget tidspunkt været i tvivl om hvad han tror på. Han tror på Asa. Han forklarer hvorfor han gør det, har sine holdninger til troen og kan argumentere hvorfor han vælger denne tro. Han følger ikke flokken om den kristne tro, står ved sine egne følelser og holdninger. Hvor er det bare fantastisk, at man har en dreng der tør være sig selv, hvile i sig selv og ikke lade sig føle sig presset til en konfirmation i kirken som de andre i klassen. Den anden dag snakkede vi om at, man kunne “konfirmeres” (ynglingevielsen) i Asa troen. Kan dette lade sig gøre selvom han ikke har modtaget knæsætning? Og kender du til steder i Fredericia området hvor det kan foregå og evt en der kan stå for det?
Hilsen Pernille
Hej
Min mand og jeg har fået en datter og vil gerne holde Knæsætning
Og vil derfor høre om der er en som kan komme og hjælpe så det bliver gjort rigtig
Vi bor ved haslev (4690) på Sjælland
Mvh
Cathrine
Hej jeg har længe været fascinerende af Thor og den nordiske mytologi, og tænker på og gøre det til min og min kones trosretning. Hvordan forgår dette, er der noget specielt angående folkekirken udmeldelse eller andet.
Hej Jens,
dejligt når nye finder interesse i troen. Asatroen er en ret anderledes religion, da vi hverken har præster eller kirker. Vi er udogmatiske og det stiller store krav til den enkelte asatroende, da de selv skal finde svarene og ikke har en præst, der kan give dig dem. Derfor er der ikke nogen optagelsesritual som dåb eller lignende. Du er asatroende, når du kalder dig asatroende. Det kan dog være en god idé at søge andre asatroende at dele troen med – især når det er helt nyt. I kan prøve at finde en lokal blotgruppe prøv evt at se på fornsidr.dk Det kunne også være en idé at blive medlem af Forn Sidr, vores trossamfund, men vær opmærksom på at det er i de lokal blotgrupper og i privat regi at aktiviteterne primært sker. Der er også en række Facebook-grupper, hvor at I kan søge ligesindede. Jeg er dog ikke så kendt med Facebook.
God fornøjelse
Robert
Hej min datter på 9 overvejer at holde ynglinge vielse men vi kan ikke finde eksembler på hvilken type opgave moren kan give barnet inden hun må tilslutte sig kredsen. Kan du hjælpe med ideer ?
Vh karina
Hej Karina,
det er dejligt at høre. Jeg har kun været med til en ynglingevielse og der fik drengen tre opgaver. Find noget der symboliserer fortiden, nutiden og fremtiden. Altså fortiden hans barndom, nutiden – ynglingevielsen og hvad han tænkte om fremtiden. Håber det er til lidt hjælp.
Vh/Robert
Hejsa
Min 11 årige datter har de seneste år kaldt sig asatro, jeg er super stolt af hendes valg da hun på ingen måder er påvirket udefra(min familie er en blanding af forskellige trosretninger). Hun vil naturligvis gerne konfirmeres, og jeg er derfor nysgerrig efter om der er et ritual til piger når de overgår fra barn til de voksnes rækker?
Hilsen Penny
Hej Penny,
det er jeg glad for at høre. Jeg ville ønske flere forældre ville være stolte af deres børn, når de tænker selvstændigt og vælger at gå deres egne veje.
Som nævnt i indlægget er der stort set intet overleveret om et overgangsritual. Kun et enkelt sted er nævnt en dreng, der får en kniv. Som med så mange andre af de gamle ritualer har vi måtte rekonstruere dem fra bunden. Livsritualerne knæsætning, ynglingevielse, bryllup (evt skilsmisse) og gravfærd drejer sig om familien. Ved knæsætningen bliver barnet præsenteret for familien og faderen tager barnet på sit skød og navngiver ham. Ved ynglingevielsen tager forældrene afsked med barnet og erklærer barnet for teenager (yngling) og klar til at lære at flyve fra reden. I de to ritualer er der almindeligvis ikke goder (præster) involveret. Det er noget forældrene klarer. I dag er ritualet almindeligvis ens for drenge og piger. Og i dag vil jeg også give pigen en kniv, som symbol på at hun kan klare sig selv. Skriv en personlig meddelelse til mig, hvis du har brug for mere praktisk hjælp med et konkret ritual.
Hejsa med jer, min kæreste og jeg skal giftes d.20/8 vi kommer fra Jylland “8700 Horsens” vi vil meget gerne høre om der er en på egnen som kan erklære os gift?? Vi vil gerne høre meget mere om hvordan det kommer til at foregå og om vi får på skrift at vi er gift?? hilsen Karina og Michael.
Jeg sender dig lige en personlig besked. Vh/Robert