“IKEA stiller altid spørgsmålet ‘hvorfor?’ – gør du?”, IKEA, 2013
Ja IKEA, det spørgsmål slår mig hver gang, jeg sidder med er IKEA katalog: “hvorfor?!”. Men det bekymrer mig, at I heller ikke forstår det.
Anyways IKEA kataloget 2014 er en lige så mindblowing oplevelse som altid. Man sidder virkelig og spørger sig selv “Hvorfor?”. For det første kan man undre sig over, at de har hyret designere til at designe tingene, men åbenbart ikke hyret indretningsarkitekter til kataloget. Alle siderne er spækket med opstillinger, hvor møbler og ting ligger i et stort tilfældigt kaos. Bivas katalog er Bo Bedre ved siden af. Men alligevel tjener koncernen styrtende ved at sælge Borgsjö reoler og köttbullar alle steder fra New York til Beijing. Og så kan man placere børnene i Småland med en bipper, så forældrene kan hente pojkarna når de er blevet helt forstyrret af at skulle hoppe i tyttebär. Men vi er jo alle fra Småland!
Nåh men IKEA er kendt for sine bizarre opstillinger. Sidste år mødte vi “middag med guru i svensk ghetto” og blev præcenteret for det fantastiske i gardiner som “kunne holde lyset ude og undgå naboernes nysgerrige blikke”. I år har de bl.a. nyheden en lampe, der ligner et hegn fra en afrikansk landsby (den beskrivelse sælger jo som varmt tyttebærsovs!) eller Pim de Keysergracht, der holder picnic i en parisisk parkeringsbås på tæppet Hampen til 479. For “selvom du bor i byen, er der både nemt og hurtigt at indrette et hyggeligt område udendørs. Men husk at betale parkeringsafgiften!” Jo, IKEA jeg stiller mig altid spørgsmålet “Hvorfor?”, når jeg står i IKEAs parallelverden.