Livtraser

Sindsudviddende siden 2001



Religion, Nihilisme og filosofi

Anmeldelse: Battlestar Galactica

Denne højroste fremtidskrigsserie fra de Forenede Stater begyndte utroligt godt, men blev hurtigt til endnu omgang amerikansk konservativt kristent breller, som jeg bare har svær allergi for. Efter kun to afsnit blev det for meget og jeg slukkede for Netflix. Det er selvfølgelig ikke meget at dømme en serie på, som har kørt fra 2004 til 2009.

Serien begynder med en indledende fortælling om at mennesket koloniserede rummet. De 12 kolonier dannede en union med en fælles galaktisk præsident. De opfandt nogle robotter som de satte til at lave det sure arbejde. Robotterne gjorde oprør og der udbrød en alvorlig krig, som nær havde ødelagt forbundet. Men heldigvis lavede man en fredsaftale, som slaverobotterne aldrig underskrev. Efter 50 år uden at have set skyggen af dem vender de tilbage og udrydder stort set hele menneskeheden og den smukke union i en altødelæggende atomangreb. Allerede inden serien for alvor er begyndt sidder man med kvalme af konservativ ideologi. Den ideelle præsident, som modvilligt er gået ind i politik. Hun er kun undervisningsminister, men da resten af regeringen er udryddet så træder hun til. For folket kan ikke klare sig uden autoriteter til at have det store overblik og tage de svære men nødvendige beslutninger. Selvfølgelig først efter at rådgiverne har informeret hende og alles synspunkter er blevet hørt. Hæren er selvfølgelig et skønt sted med lige plads til mænd og kvinder. Men selvfølgelig ingen homoseksuelle eller bare antydning af det. Kronos Herre forbyde det. Der er godt nok fælles omklædning med mænd og kvinder. Man er jo så frigjorte i fremtiden, men kvinderne er altid tænkeligt klædt. Mændene viser kun det øverste. Ikke engang en bagdel sniger sig ind. Ingen sexscener, men antydning af at der har været sex, hvor parret ligger pænt med hænderne over dynen. Selvfølgelig bliver der heller ikke bandet i fremtiden.

Derudover er der alle de andre konservative kristne tanker, som “er robotterne Guds hævn over menneskene fordi de legede Gud?” Det bliver lidt som en Noas Ark efter syndfloden. Teknologien er bedst at holde nede og begrænset. De gode har et nostalgisk forhold til gammelt skrammel, som viser sig at redde dagen. Koloniernes fald skyldes en egoistisk og selvfølgelig ateistisk videnskabsmand, som på grund af sin tankeløshed kaster mennesket ud i næsten udryddelse. Den rå og lidt vilde pige skal selvfølgelig lige bede en bøn til Vor Herre. Hun er sådan en slagsbror, som hun slog en overordnet. Men heldigvis havde han fortjent det. Den vilde pige skal lige angre sine synder over for kæresten, da verden jo er ved at gå under. Til slut kammer det jødisk/kristne helt over. Der er selvfølgelig en minde højtidelighed for de døde og alt håb syntes uden. Alle mennesker er selvfølgelig samlet under en ny fælles gud. Kaldet Kronos Herre og I de gamle skrifter skulle, der stå noget om et mytisk sted kaldet Jorden. Hærlederen kan se modløsheden i folket og gejler en stemnning op og sætter en mission op at genfinde det fortabte land. Overhovedet ingen sammenligning med de 12 israelitiske stammer i eksil fra det forjættede land? Andet afsluttes med at præsidenten og hærlederen har en fortrolig samtale om, at alt det med Jorden er noget mytisk breller, men folket skal jo tro på et eller andet lort. Ellers ender det jo som med ham ateisten… så laver præsidenten og hærlederen en aftale, som betyder at folket mister den demokratiske kontrol med hæren. Hvilket sikkert i konservativ kristent optik vil være super fedt. Efter to afsnit havde jeg mistet alt håb om at robotterne snart skulle gøre en ende på menneskehedens lidelser og slukkede. Hvis det her er fremtiden, så er vi fortabte.

Battlestar Galactica

Fundamentalisme

2. november 2004 blev den hollandske filminstruktør og forfatter Theo van Gogh dræbt af en muslimsk fundamentalist efter at have udgivet den islamkritiske film Submission. Mordet sænkede et mentalt jerntæppe over verden og kritik af Islam skete ikke uden en hvis frygt.

Men Islam har ikke patent på fundamentaliske fjolser. For nyligt myrdede kristne i Texas en teenager, fordi han angiveligt tilbad djævlen. Asatroen har også sine yderligtgående elementer, som jeg her på bloggen kritiserer ved at bringe Thays’ns indlæg. Problemet ved at være en minoritet er at majoriteten har det med at skære alle over en kam. Hvis asatroen bliver forbundet med noget højreorienteret, så bliver alle asatroende dømt højreorienteret. Det samme med muslimer. For nogle år siden var der en stor og unik undersøgelse af den almindelige muslim i Danmark og deres forhold til Islam. Undersøgelsen viste at langt hovedparten af muslimerne i Danmark havde et ganske afslappet forhold til Islam, imamer og moskeen. Det lignede til forveksling den almindelige danskers forhold til Folkekirken. Desværre viste undersøgelsen også at nogle muslimer i Danmark blev presset af fundamentalister til at udleve en mere konservativ Islam end de havde lyst til. Samtidig har der været en del uro af andengenerationsindvandrere i ghettoer fra nogle bestemte lande, disse andengenerationsindvandrere er tilfældigvis muslimer, men deres uro skyldes nok helt andre og mere komplekse problemer end bare at de har fået koranen galt i halsen.

Efter 2. november 2004 havde jerntæppet sænket sig mentalt i den vestlige verden. I Danmark forsøgte et forlag forgæves at finde en tegner til at illustrere en børnebog om Muhammeds liv. Dette faldt Jyllandsposten for brystet og de besluttede sig for at kaste sig ind i kampen mod islamisk tankekontrol. De bragte 12 tegninger af Muhammed. Nogle af dem var ret uskyldige saglige fremstillinger af profeten, nogle af dem var decideret modbydelige og  ledte tankerne hen på antisemitisk propaganda fra 1930’erne. Især den kendte Muhammed med bomben i turbanen, som er direkte afskyelig. Og så var der de ironiske. Især denne her nedenunder fortæller, hvor bizar sagen udviklede sig. Tegningen viser en lille andengenerationsindvandrer fra 7.A på Valbyskole. Drengen er så fræk at skrive på tavlen på persisk “Redaktionen på Jyllandsposten er en samling reaktionære provokatører”. Tegningen kunne næppe tolkes som islamkritik og var nok tænkt som en finger til Jyllandspostens provokation. Alligevel var netop denne tegner den første til at modtage dødstrusler. Hvilket igen skyldes de arabiske mediers fremstilling af sagen. Som er ikke er så væsens forskellig fra vestlige mediers hjernedøde dækning af nyheder.

Det kan godt ske at vi har ytringsfrihed her i landet. Men der er faktisk grænser og hvis nogle ikke kan forstå at ytringsfriheden ikke skal misbruges til at svine folk til, så har vi faktisk en række love, der beskytter folk mod tilsvining, racisme og blasfemi. Men det bør stadig ikke være sådan, at man frygter for sit liv eller helbred, hvis man ytrer sig offentligt.

Men uanset hvad så er fundamentalisme og unuancerede verdenssyn ganske afskyeligt uanset hvad navn det har.

Kilder: Wikipedia men Islamundersøgelsen har jeg ikke lige støvet frem igen.

valbyskole

“Redaktionen på Jyllandsposten er en samling reaktionære provokatører.”

En ny ordbog

Der har været bragt en del begreber i spil her på bloggen, som måske lige fortjener et par ekstra ord med på vejen. Skal vi kalde det en begrebsbefrielse Der er nemlig mange ord som søges fordrejet i forsøget på at pakke budskaber ind på den rette måde. Det er derfor nødvendigt at pakke disse budskaber ud igen, for at se hvad der gemmer sig inden i. Formålet med at bruge bestemte ord som indpakning for uglesete begreber er i den grad med til at forplumre debatten. Nogle eksempler på at pakke begreber ud (Tilforladeligt ord: Hvad det bruges til at dække over):

Etnicitet (også som præfikset etno-): Race. Forklaring: Der er overraskende mange der tror, at hvis bare man skifter ordet race ud med etnicitet (som oprindeligt kun henviser til kultur) er man på sikker grund i forhold til at blive afsløret som racist selv om man i øvrigt henviser til biologisk ophav og afstamning som primær faktor for hvem der hører til i en bestemt gruppeidentitet eller ej. Men lige præcis her er det en yderst dum antagelse, idet brugen af ordet som reference til biologisk afstamning allerede er ganske udbredt (eksempelvis termen ”etniske danskere vs. danskere af anden etnisk herkomst”) og således er det nemt at gennemskue. Etnicitet bruges derfor til at dække over både et kulturelt og biologisk tilhørsforhold og derved kan man slippe uden om ordet race. Dette er ikke kun en kedelig tendens i moderne vestlig kultur (opstod for alvor med völkisch bevægelsen i 1800-tallet), men er også almindeligt udbredt i eksempelvis hinduismen.

Pluralisme: Adskillelse/segregering, etnisk chauvinisme (her går man hele vejen og bruger et ord næsten modsat af normalt). Se også denne udemærkede blogpost: http://aslaug.eu/2010/10/i-just-found-an-ugly-word/

Identitær: Chauvinisme (i betydningen: ekstrem nationalisme, dvs. om en overdreven og skrydende nationalfølelse). Kommentar: I flere moderne udgaver af chauvinismen er man ikke længere strengt nationale, men ofte mere regionale (eksempelvis drømmen om et samlet etnisk ensartet Stornorden).

Antimonoteisme: Chauvinisme og fremmedhad.

Racialist: Racist (den er bare for nem at gennemskue).

National: Nationalist (den er bare for nem at gennemskue; og lad mig bemærke at dette ikke er det samme som en patriot, se også under identitær).

Folk (også som præfiks): Völkisch eller endda Blut und Boden (blod og jord). Bruges meget i USA i termen Folkish Asatru, som kan bruges som et andet ord for racistisk/biologisk asatro. Se også under etnicitet.

Metagenitik: Raceteori (i form af fupvidenskab på linje med kreationisme og frenologi).

Men hov, betyder det at alle folk der taler om etnicitet eller identitet har skumle budskaber, der skal pakkes ud? Nej, bestemt ikke, det er jo hele pointen! Det er naturligvis kun et mindretal, der mener noget andet med de ord de vælger, end det disse ord almindeligvis betyder. Hvis det ikke var sådan, ville disse ord jo ikke kunne bruges som dække af personer, der vitterligt har noget at pakke ind for at gøre det salgbart – eller i det mindste mindre suspekt. Pointen er jo netop at vælge ord, der i de fleste sammenhænge ikke vil være suspekte. Men det må også gerne være ord som den politisk korrekte ”elite” har set sig sure på og derfor tidligere har kommet med overdrevne angreb imod brugen af, eksempelvis et ord som ”folk”. Det vil nemlig sikre, at det virker mere troværdigt, at hævde man bliver misforstået hvis andre uretmæssigt har været under anklage for noget lignende før – også selv om der overhovedet ingen forbindelse er mellem situationerne. Der vil endda være dem der oprigtigt mener, at man ved at skifte ordene ud på denne måde, eksempelvis fra racist til racialist, virkeligt har taget afstand fra eksempelvis racisme. Man kan jo næsten høre den indre monolog for sig:

Fjols tænker højt: ”Uh, hvor jeg bare er træt af alle de mellemøstlige fejlfarver og deres mellemøstlige og pestbefængte møgreligioner. Som erklæret odinist og tilhænger af folkebevidsthed, ser jeg det som min opgave at holde slægten og kulturen ren. Men, ordet racist er så betændt, det kan jeg ikke bruge i åben debat, og jeg bryder mig egentligt heller ikke om ordet. Men hvad så med racialist? Jep, det lyder lidt anderledes så jeg kan hævde at det dækker over noget helt andet, både over for andre og mig selv. Eksempelvis kan jeg sige at racialist ikke dækker over, at jeg mener at min race skal undertrykke andre, bare at jeg holder af mit folk fordi min tro ligger i mine gener og mit folk derfor skal holde blodet rent. Den er bare fjong gamle dreng.

Ved at omformulere sine synspunkter på slige vis kan man forsøge at glide ind i den almindelige debat og påberåbe sig at være uskadelig og harmløs, og at være uskyldigt forfulgt hvis man alligevel skulle møde kritik. Dette er ingen ny taktik. Den har været benyttet på den yderligtgående venstrefløj i årtier, her brugte man bare ord som ”arbejder-demokrati” eller ”stående komite” til at pakke sine hensigter ind.

Det er på grund af dette, at det altid er vigtigt at se på hvordan argumenter fremstilles og hvordan begreber bruges, og ikke mindst gøre sig klart hvorfra begreber stammer og hvem der søger at udbrede en bestemt brug af dem. Dette er afgørende at holde sig for øje når man støder på nogen, typisk på internettet, der forsøger at sælge spændende mere eller mindre nye begreber som ”folkebevidsthed”, ”metagenetik”, ”etnopluralisme” eller ”odinisme”.

Det er synd og skam at det forholder sig sådan, for det korrumperer både sproget og kommunikationen. Og det gør det meget svært for udenforstående, at adskille hvem der bruger et begreb og hvem der misbruger det. Og her er der tale om både religiøst misbrug ( http://livtraser.dk/misbrug/ ) og politisk misbrug ( http://livtraser.dk/fremmedhad/ ).

Men er der så et reelt racistisk indhold i de dele af asatroen der benytter nogle af de ovenstående mærkater? Lad mig først citere fra Den Danske Ordbog. Her findes nemlig to forskellige definitioner af ordet racisme:

  1.  diskrimination eller fjendtlig holdning over for grupper af mennesker pga. deres etniske baggrund og fremmedartede udseende, kultur m.m.
  2.  forestilling om at mennesker kan inddeles i racer med bestemte fysiologiske, mentale og sociale særtræk der gør nogle racer overlegne eller underlegne i forhold til andre

Kilde: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=racisme

Der er en tydelig forskel på de to definitioner, hvor den første er langt mere generel og favnende og den anden mere snæver og historisk betinget. Det kommer næppe som nogen overraskelse, at dem der forsvarer nogen af de ovenstående begreber naturligvis støtter og udbreder den snævre racismedefinition som den rigtige og anstændige. Ingen overraskelse der. Ud fra ordbogen kan en størrelse som etnopluralisme, kombineret med antimonoteismens opfodring til had og diskrimination mod fremmede religiøse og kulturelle grupper, sagtens falde ind under den brede racisme definition (som også er den der anvendes ved domstolene), så den er naturligvis ikke populær i disse kredse. Det skal for god ordens skyld bemærkes at jeg personligt foretrækker den snævre definition, men skulle nogen kalde kombinationen af etnopluralisme og antimonoteisme for racisme så vil jeg ikke bryde ud i forargelse. Men for mig bliver det rigtigt betændt når biologien for alvor introduceres gennem metagenetikken.

Hvorfor er det relevant at rode rundt i det? Fordi netop racismekortet er et af de mest benyttede kort at spille, når debatten drejer sig om de emner, som jeg også tager op her på bloggen. Og det er faktisk ærgerligt! Ud fra begrebsbefrielsen ovenfor burde det stå klart, at langt hen ad vejen er racismekortet helt overflødigt. At understøtte etnopluralisme, antimonoteisme, folkebevidsthed og lignende er i sig selv et skammeligt religiøst og politisk misbrug af asatroen. Den behøver ikke være længere. Jeg bryder mig bare ikke om at asatroen bliver misbrugt til at så etniske skæl, sprede fremmedhad og opfordre til diskrimination. Og fremme af dagordener hvor man ønsker at udøve tankekontrol og dømmer og fordømmer andre udelukkende ud fra deres tro, ikke på bagrund af deres handlinger (se det afsluttende citat fra Vølse 52 i bunden af dette indlæg).

Forsøget på at opildne til had og diskrimination på baggrund af tro, tanke og etnicitet er set og gennemskuet. Og det nytter ikke at forklæde sig ved at sige, at man ikke er racist. Etnisk diskrimination og had er alligevel lige så debilt og uvelkomment som racisme.

Hvis du vil se eksempler på hvordan det fungerer i praksis:

http://www.nordisk.nu/forum.php
http://www.runestone.org/ (and a delayed Happy Ragnar Lodbrok Day to you ahistorical losers)
http://www.odinist.com/othala/forum.php?s=d5ffffb28e79ef1928df6b19417865d8
http://www.hefjendur.dk/
http://englishnews.org

Afslutningsvis vil jeg lade antimonoteismen præsentere sig selv. Følgende citater er taget fra Tidsskriftet Valravn (udgivet af foreningen Hedensk Daggry) og foreningsbladet Vølse (udgivet af Forn Siðr – asa- og vanetrosamfundet i Danmark).

Jødedom, kristendom og islam er i bund og grund det samme totalitære, giftige pis; de er som skadelige antireligioner i direkte strid med vor tids idealer om pluralisme og religionsfrihed og burde forbydes ved lov som samfundsskadelig virksomhed.” (Valravn, november 2005).

;men hader du jødedommen, kristendommen og islam og al deres monoteistiske, antireligiøse og totalitære væsen, da – og først da – er du MENNESKE!” (Valravn, november 2005).

Fanatikere er altings målestok; på dem skal enhver religion, ideologi eller overbevisning måles.” (Valravn, februar 2006).

Et politisk korrekt kulturelt selvhad, der sammen med den pacificerende kristne begrebsforvirring gør os mentalt hjælpeløse og handlingslammede over for den tredje monoteistiske angrebsbølge, islam, der med tilrettelagt tilvandring er i fuld gang med systematisk at undergrave og kolonisere vesten, der kaldes Dar al-Harb, ´krigens hus´ som muslimen skal bekrige, i modsætning til den af islam kontrollerede verden, Dar al-Islam, ´underkastelsens hus´.” (Valravn, februar 2006).

“Antimonoteismen er den anstændige og humanistiske udvej for det pacifistgjorte danske flertal, der hellere vil se deres sønner myrdede og døtre voldtagne i den fuldbyrdede sharia-politistat, end at mæle det mindste kvæk, som – skønt helt uretmæssigt – kunne risikere betegnelsen ´fascistisk´, ´racistisk´ endsige ´nationalistisk´.” (Valravn, februar 2006).

Politisk og økonomisk destabiliserende, og åndeligt nedbrudte af de massive overgreb, er vi ved at være klar til at blive slaver i ´underkastelsens hus´, den fulde implementering af tredje og afgørende monobølge.” (Valravn, maj, 2006).

Uden evnen eller viljen til at hade er vi hjælpeløst slagtekvæg mod en fjende, der virkeligt forstår at hade. Hvilket netop er pointen med det treleddede monoteistiske angreb. Kristendommen og jødedommen baner vejen, islam lukker og slukker.” (Valravn, maj 2006).

Forbandelsen er den monoteistiske besættelsesmagt, som nu forstærkes afgørende med den tredje monobølge, den islamiske invasion. Lykken er den frihed og menneskelighed, vi vinder, hvis vi formår at lade truslen vække til stordåd og vi, i dybeste forstand, husker, hvem vi var, vi er og hvem vi skal blive. Det er næppe troligt, at nogen nulevende når at blive Menneske, men kan vi bane vejen for kommende generationer, har vi ikke levet forgæves.” (Valravn, maj 2006).

Alle ovenstående citater fra Valravn, angående kilden se her: http://livtraser.dk/at-kalde-sig-antimonoteist/

Men det skal også siges, at erklærede monoteister, der er medlemmer af deres bekendelsesreligion, bærer et medansvar for at legitimere deres skriftreligioners uhyrligheder og kan ikke fritages for bebrejdelse, om end de er nok så tolerante og ubevidste om deres religions væsen.”

Sidste citat fra artiklen ”Om antimonoteistisk virksomhed” fra Vølse 52, 2010.

Jeg ved hvor du bor

Den her hjemmeside bruger alle mulige luskede kneb fra Google og Facebook til at spore dig og tjene penge på dig. Simpelthen fordi jeg er nysgerrig og fordi det er meget nemt tjente penge. Oplysningerne gemmes i små fodspor kaldet cookies. Hvis du ikke bryder dig om det, så gør som jeg: brug Firefox og tilføjelser som Privacy Badger og Self-Destructed Cookies. Du kan også selv slette dine fodspor, men nogle er faktisk ret nyttige.

Sporene

Nyeste ytringer

  • Gamle nordiske navne (86)
    • Storm

      Hej Ida, tak for din henve ndels e. Umidd elbar t ved jeg ikke helt hvad du tænke r på. Kauna betyd er bylt, men det er navne t på en rune ...

      1/10-'17, 10:03

    • Ida

      Hej Jeg minde s at have set i bog, et nordi sk navn som betyd er "klod set" eller "bylt " men har glemt navne t? Kan huske at jeg synes ...

      24/9-'17, 23:28

    • Storm

      Hej Gorm, tak for din henve ndels e og bekla ger det meget sene svar. Umidd elbar t kan jeg ikke komme i tanke om nogle navne , der kunne betyd e ...

      12/7-'17, 12:36

  • Sine meningers mod (næsten) (1)
    • Jack Jensen

      Er meget enig i en ting ... at den natio nalso ciali stisk e bevæg else ikke formå ede at bring e den fulde manif estat ion af Odins ånd frem ... grine r

      18/8-'17, 21:53

  • Folkebaseret asatro (2)
    • Jesper Hedemann Hansen

      Nazi og deraf beteg nelse n "nazi sme", blev opfun det af de allie redes propa ganda maski ne, der stadi g er i gang. Den korre kte beteg nelse er natio nalso ciali ster. I det hele taget ...

      16/6-'17, 21:41

  • Livets højtider (10)
    • Pernille

      Hej. Min søn er ikke døbt, da vi havde et ønske om, at han selv skull e danne sig et indtr yk af de forsk ellig e tros retni nger ...

      12/5-'17, 9:21

  • Older »