Livtraser

Sindsudviddende siden 2001



Politik

Det er ganske klart

I en artikel i Kristeligt Dagblad ”Højrefløjens skærpede blik for gamle guder” skriver lektor Mathias Nordvig om overlappet mellem den ekstreme politiske højrefløj og asatroen (https://www.information.dk/moti/2016/06/hoejrefloejens-skaerpede-blik-gamle-guder). Konkret i form af bevægelsen kendt som det nye højre og gruppen Hefjendur og den danske aflægger af organisationen Asatru Folk Assembly. I denne sammenhæng berøres emner som etnopluralisme og antimonoteisme. Omkring antimonoteismen citeres et medlem af Hefjendur for at sige at antimonoteismen handler om at være imod kristendommen, islam og jødedommen.

Og derefter skriver forfatteren: ”Hvad man skal lægge i den udtalelse, er uklart, men man må nødvendigvis spørge, hvorfor en religiøs gruppering i Danmark, et land med udpræget frihed til at dyrke sin religion i fred, føler et behov for at definere sig i ideologisk opposition til visse andre religioner.”

Her vil jeg så bryde ind og sige, at nej, det er ikke spor uklart hvad det vil sige, at antimonoteismen handler om at være imod kristendommen, islam og jødedommen.

Lad mig opsummere det i tre korte punkter hentet fra antimonoteisters egne udredninger af begrebet:

  1. Hader du jøderne, er du ´nazist´, hader du de kristne er du ´satanist´, og hader du muslimerne, er du ´racist´; men hader du jødedommen, kristendommen og islam og al deres monoteistiske, antireligiøse og totalitære væsen, da – og først da – er du MENNESKE!” (Tidsskriftet Valravn november 2005 s. 24 i artiklen ”Om monoteismens uvæsen: religiøs begrebsbefrielse Del 2” af Starkad Storm Stensgaard)
  2. Monoteismen er blasfemisk og intolerant, i direkte strid med den demokratiske retsstats grundlæggende principper om pluralisme og (religions)frihed. Det lyder måske hårdt nu, men en skønne dag vil forbud mod monoteisme forekomme ligeså naturligt, som vi i dag forbyder gift i drikkevandet.” (Tidsskriftet Valravn februar 2006, s. 17 i artiklen ”Om monoteismens uvæsen: religiøs begrebsbefrielse del 3” af Starkad Storm Stensgaard)
  3. ”Konflikten mellem monoteisme og polyteisme er uundgåelig og stopper først når en af parterne opgiver sin eksistens.” (Forn Sidrs medlemsblad Vølse 45, s. 27 i artiklen ”Politisk Polyteisme og Antimonoteistisk Selvforsvar” af Starkad Storm Stensgaard)

Sådan. Det er hvad der menes.

Tre citater dækker naturligvis ikke den fulde hadideologi der er antimonoteismen, så læs flere sigende citater her: http://livtraser.dk/grundlaget-antimonoteismen/

 

Til højre og venstre

Diskussionen om antimonoteismen reduceres ofte til en debat om politisk højre mod politisk venstre, men højre/venstre-aksen er imidlertid ikke særligt interessant i denne debat. Mange politiske standpunkter kan nemlig ikke afgrænses til en bestemt fløj. Det er ikke distinkt højreorienteret at være imod masseindvandring, eller modstander af ideen om at løse omverdens problemer med opholdstilladelser, dette syspunkt er også fremtrædende på venstrefløjen. Det er ikke distinkt venstreorienteret, at være modstander af racisme og fremmedhad, modstanden mod dette blev knæsat i den højreorienterede liberalisme. I stedet for højre/venstre-retorik bør kritikken rettes mod hvordan antimonoteister fokuserer på at had og fremmedgørelse skal være en del af asatroen og det danske samfund. For det er der vejene skilles mellem den tolerante og intolerante dagsorden, når had og opsplitning af folk bliver de religiøse og politiske pejlemærker i retorikken. Had, intolerance og fanatisme blokerer for mulighed for noget fælles, og uden det fælles er frihed og tillid ikke muligt. Had, intolerance og fanatisme kan udspringe af både venstrefløjen og højrefløjen, så det er ikke det væsentlige hvorfra det springer, men at det faktisk sker.

Men skal man alligevel se på antimonoteismens politiske udgangspunkt i forhold til højre/venstre, så bruges begrebet antimonoteisme sammen med begrebet etnopluralisme til at definere et ideologisk grundlag, og etnopluralisme er et politisk begreb fra bevægelsen kaldet ”det nye højre” (Nouvelle Droite). Etnopluralisme er i sit udgangspunkt en racistisk og fremmedfjendsk politisk strømning med totalitært indhold (se eks.: Alberto Spektorowski: “The New Right: Ethno-regionalism, Ethno-pluralism and the Emergence of a Neo-fascist ‘Third Way'”. Journal of Political Ideologies, nummer 8, del 1, 2003). Nogle forsøger så, at forklæde etnopluralisme som et religiøst begreb, men det er nemt at genkende det politiske ophav på et splitsekund, da etnopluralisme altså i sig selv er et politisk begreb, hvilet gør det meningsløst, at påstå politisk neutralitet når man forsvarer begrebet; følgelig gælder det samme for antimonoteisme (se også artiklen ”Politisk Polyteisme og Antimonoteistisk Selvforsvar” fra Forn Siðr’s medlemsblad Vølse nr. 45, fra 2008. Artiklen har jeg tidligere behandlet i dybden her: http://livtraser.dk/folkebaseret-asatro/). I etnopluralismen og antimonoteismen, søgers det således at smelte de politiske og religiøse pejlemærker sammen i en kombineret fremmedhadsk dagsorden, svøbt i asatroens legitimerende klædedragt.

Man beskyldes gerne for at være intolerant hvis man kritiserer antimonoteismens fremmedhad, men dette er naturligvis et retorisk kneb på linje med, at man beskyldes for at være intolerant hvis man kritiserer islamistisk homofobi. Og det er et rent retorisk kneb, at kalde det politisering når man kritiserer antimonoteismens åbenlyse politiske dagsordner.

Så det er ikke vigtigt om man opfatter sig som højre- eller venstreorienteret, politisk og religiøst had og fanatisme er altid kritisabelt uanset ophav.

I det hele taget er det værdifuldt at huske på, at folk med et hadsk og fanatisk budskab har brug for vand at svømme i, og det bedste hav er tavshedens, og de misforståede hensyns, hav. Så hold humøret højt og kritikken skarp. Og husk den vigtigste kritik af religiøst galmandværk er kritikken der kommer fra egne rækker.

Årets julegave

Hvert år har jeg en skik med at give en julegave til velgørende foreninger eller foreninger, der arbejder for mine værdier. I 2015 gav jeg endnu et gang et bidrag til Røde Kors. Røde Kors gør en kæmpe indsats i brandpunkter i verden og på hjemmefronten. Ved at de er regeringsuafhængige kan de gå ind og hjælpe i krigsområder, hvor andre ville have svært ved at nå. Derudover er de modsat mange andre velgørende foreninger politisk og religiøs uafhængige. Det røde kors er det schweiziske flag, der er invert. Da Schweiz er og var et neutralt land og det er nemt genkendelig symbol.

Electronic Frontier FoundationDen anden jeg gav til i 2015 var Electronic Frontier Foundation. EFF er en forening i USA, der kæmper for digitale rettigheder og privatliv. Der findes en tilsvarende dansk forening. Men slagmarken ligger nu engang i USA, hvor softwarefirmaer, filmindustri, musikindustri og regering sammen gør, hvad de kan for at bekæmpe dine digitale rettigheder. Gennem især oplysning og lobbyisme har de opnået store resultater og fået standset nogle af de værste love, der hæmmede dine rettigheder, i at blive vedtaget.

Asatro og danskhed

Jeg har set det her indslag med muslimen Omar Marzouk igen og igen. Jeg syntes han rammer helt plet med, hvad jeg forstår ved danskhed og asatroen. Glem alt om Dansk Folkepartis sure gamle præster “Danmark er bygget på kristne værdier”, som Omar udtrykker det “asatroen får Pia Kjærsgaard til at ligne en pakistansk grønthandler”. For mig giver asatroen danskheden et religiøst og filosofisk fundament. Og det er skønt at få hjælp af et menneske udefra til at sætte ord på det. Danskhed og asatro for mig er gæstfrihed, frisind, tolerance, afslappet forhold til dogmer og regler, livsglæde samt en god portion humor. Humoren er en vigtig brik i min religion og min danskhed. Derfor vil jeg stadig forsvare Muhammed tegningerne, da de var et forsvar for at bevare den danskhed som jeg elsker og det frisind, som jeg føler bliver truet.

Politisk kritik

Det er rimeligt nok at se på udfordringen forbundet med overbefolkning i regionerne rundt om EU og de medfølgende folkevandringer og deraf afledte diasporaer inden for EU. Og i forlængelse af det, dårligt argumenteret og udført asylpolitk, indvandrerpolitik og integrationspolitik. Som der er nu, ser det ud til at den samlede indvandring til EU, herunder Danmark, fra især Mellemøsten og Afrika, parret med en dårlig integrationspolitik, har medført nogle nye grupper af indbyggere, der økonomisk klarer sig mindre godt. Men det der også gør sig gældende for situationen nu er, at disse socioøkonomiske brudflader også følger nogle etniske brudflader, og således bliver de sociale konflikter langt mere betændte. Dette er dog ikke en automatreaktion. Der er brug for katalysatorer, personer der driver processen, og de kræves på begge sider. Her tænker jeg på folk der puster til frygt og had, sår etniske skæl, skaber en fast os-og-dem retorik, opbygger fjendebilleder og udbreder romantiske ideer om et opgør. Her kan man fremhæve fundamentalistiske imamer. Man kan også fremhæve antimonoteister og etnopluralister, incl. deres klakører og apologeter.

Sidstnævnte grupper hævder så, at asatroen er løsningen, og man derfor skal opruste hedensk, da kristendommen har gjort folk så svage, at det ikke er muligt at forsvare sig mod indvandrerne. Endda af folk hvis primære interesse for asatroen synes at bunde i en søgen efter en nationalistisk identitetsmarkør, der kan udskille de fremmede og vise at de ikke hører til. Og dette udtrykkes så i alt mulig overfladisk vikingetidsretorik og -romantik, med tatoveringer, hedenske navne og hvad man ellers mener hører til; men sjovt nok aldrig baseret på et dybdegående kendskab til myterne og den kultur de var en del af, og som man påstår at ære og videreføre. Men så føler man sig forbundet med landet og kan sige at andre, altså indvandrerne, ikke kan det samme. Man kan også gå skridtet videre, og sige indvandrerne ikke har de rette blodlinjer for at kunne høre til folket eller troen – så har man sat trumf på. Ud over det pinlige i at reducere asatroen til et fremmedfjendsk identitetsprojekt, gør det også asatroen til en katalysator til at forværre udfordringerne i forhold til indvandring og integration – ikke en løsning. Der er altid idioter på begge sider, der ødelægger de sociale relationer med snæversynede og intolerante dagsordener.

Asatroen kan sagtens have en rolle at spille i det moderne samfund, og vel at mærke en konstruktiv og fremadrettet rolle. Asatroen har muligheden for, at interagere med oplysningstidens principper i form af det frie, demokratiske retssamfund, hvor rationelle og saglige synspunkter gøres gældende i en debat omkring samfundets udfordringer. Omkring det, at søge viden og opbygge kundskaber. At værdsætte dygtighed. At respektere tinget. Om ikke at lade sig styre af frygt eller ængstelse. Om retfærd. Ting der stemmer fint overens med ideer om retsstat og oplysning. Men ting der simpelthen ikke passer sammen med en nationalromantisk, vikingeblodsforherligende og indvandrefjendsk latterliggørelse af asatroen. Man kan sagtens tage kritisk politisk stilling til både asylpolitik, indvandrerpolitik og integrationspolitik uden at forfalde til de selvsamme religiøse tosserier, som man ellers hævder at være i opposition til, det man kan kalde antimonoteismens kortslutning ( http://livtraser.dk/antimonoteismens-kortslutning/ ).

 

Foragt

Jeg har lige nydt en politisk analyse fra et ræverødt pigebarn. Det var ganske kort: “de frikadelle ædende danskere har bøvset.” og det er lige præcis denne foragt for andres meninger og livssyn, der gør at jeg aldrig bliver socialist. Faktisk er det samme grund til, at jeg ikke stemmer Dansk Folkeparti. Ironisk nok bekæmper Dansk Folkeparti islamismen, fordi de ser den som en fjende af det danske frisind, som socialisterne kæmper så hårdt for. Nu er jeg ikke synderligt bange for muslimerne som helhed. Men jeg er bange for konservative muslimer, ligesom jeg er bange for konservative kristne – især dem i Forbundstaterne. Og hvorfor omfavner socialisterne konservative muslimer, når disse bekæmper deres værdier? Mens socialister afskyr konservative kristne, som også bekæmper deres værdier? Jeg har en eller anden grundlæggende afsky for hyklere og bedrevidende uanset om de er ræverøde eller frikadelle danske. Og forøvrigt så er verden ikke enten god eller ond, rød eller blå, socialistisk eller liberal.

1 2 3 9

Jeg ved hvor du bor

Den her hjemmeside bruger alle mulige luskede kneb fra Google og Facebook til at spore dig og tjene penge på dig. Simpelthen fordi jeg er nysgerrig og fordi det er meget nemt tjente penge. Oplysningerne gemmes i små fodspor kaldet cookies. Hvis du ikke bryder dig om det, så gør som jeg: brug Firefox og tilføjelser som Privacy Badger og Self-Destructed Cookies. Du kan også selv slette dine fodspor, men nogle er faktisk ret nyttige.

Sporene

Nyeste ytringer

  • Folkebaseret asatro (2)
    • Jesper Hedemann Hansen

      Nazi og deraf beteg nelse n "nazi sme", blev opfun det af de allie redes propa ganda maski ne, der stadi g er i gang. Den korre kte beteg nelse er natio nalso ciali ster. I det hele taget ...

      16/6-'17, 21:41

    • Harald B.

      Hold kæft en gang new-a ge asa-h ippe vrøvl du har gang i....

      28/2-'17, 13:59

  • Gamle nordiske navne (82)
    • Storm

      Hej tak for din henve ndels e. Isabe lla er desvæ rre ikke et nordi sk navn og derfo r udenf or hvad jeg ved noget om. Vh/Ro bert

      28/5-'17, 9:17

    • Maj

      Hejsa ! Skøn side 🙂 Ved du noget om navne t Isabe llas herko mst og betyd ning? Hilse n Maj

      18/5-'17, 19:02

    • Storm

      Tak for tippe t

      1/5-'17, 20:44

  • Livets højtider (10)
    • Pernille

      Hej. Min søn er ikke døbt, da vi havde et ønske om, at han selv skull e danne sig et indtr yk af de forsk ellig e tros retni nger ...

      12/5-'17, 9:21

  • Older »