Kategoriarkiv: Film

Anmeldelse: Battlestar Galactica

Denne højroste fremtidskrigsserie fra de Forenede Stater begyndte utroligt godt, men blev hurtigt til endnu omgang amerikansk konservativt kristent breller, som jeg bare har svær allergi for. Efter kun to afsnit blev det for meget og jeg slukkede for Netflix. Det er selvfølgelig ikke meget at dømme en serie på, som har kørt fra 2004 til 2009.

Serien begynder med en indledende fortælling om at mennesket koloniserede rummet. De 12 kolonier dannede en union med en fælles galaktisk præsident. De opfandt nogle robotter som de satte til at lave det sure arbejde. Robotterne gjorde oprør og der udbrød en alvorlig krig, som nær havde ødelagt forbundet. Men heldigvis lavede man en fredsaftale, som slaverobotterne aldrig underskrev. Efter 50 år uden at have set skyggen af dem vender de tilbage og udrydder stort set hele menneskeheden og den smukke union i en altødelæggende atomangreb. Allerede inden serien for alvor er begyndt sidder man med kvalme af konservativ ideologi. Den ideelle præsident, som modvilligt er gået ind i politik. Hun er kun undervisningsminister, men da resten af regeringen er udryddet så træder hun til. For folket kan ikke klare sig uden autoriteter til at have det store overblik og tage de svære men nødvendige beslutninger. Selvfølgelig først efter at rådgiverne har informeret hende og alles synspunkter er blevet hørt. Hæren er selvfølgelig et skønt sted med lige plads til mænd og kvinder. Men selvfølgelig ingen homoseksuelle eller bare antydning af det. Kronos Herre forbyde det. Der er godt nok fælles omklædning med mænd og kvinder. Man er jo så frigjorte i fremtiden, men kvinderne er altid tænkeligt klædt. Mændene viser kun det øverste. Ikke engang en bagdel sniger sig ind. Ingen sexscener, men antydning af at der har været sex, hvor parret ligger pænt med hænderne over dynen. Selvfølgelig bliver der heller ikke bandet i fremtiden.

Derudover er der alle de andre konservative kristne tanker, som “er robotterne Guds hævn over menneskene fordi de legede Gud?” Det bliver lidt som en Noas Ark efter syndfloden. Teknologien er bedst at holde nede og begrænset. De gode har et nostalgisk forhold til gammelt skrammel, som viser sig at redde dagen. Koloniernes fald skyldes en egoistisk og selvfølgelig ateistisk videnskabsmand, som på grund af sin tankeløshed kaster mennesket ud i næsten udryddelse. Den rå og lidt vilde pige skal selvfølgelig lige bede en bøn til Vor Herre. Hun er sådan en slagsbror, som hun slog en overordnet. Men heldigvis havde han fortjent det. Den vilde pige skal lige angre sine synder over for kæresten, da verden jo er ved at gå under. Til slut kammer det jødisk/kristne helt over. Der er selvfølgelig en minde højtidelighed for de døde og alt håb syntes uden. Alle mennesker er selvfølgelig samlet under en ny fælles gud. Kaldet Kronos Herre og I de gamle skrifter skulle, der stå noget om et mytisk sted kaldet Jorden. Hærlederen kan se modløsheden i folket og gejler en stemnning op og sætter en mission op at genfinde det fortabte land. Overhovedet ingen sammenligning med de 12 israelitiske stammer i eksil fra det forjættede land? Andet afsluttes med at præsidenten og hærlederen har en fortrolig samtale om, at alt det med Jorden er noget mytisk breller, men folket skal jo tro på et eller andet lort. Ellers ender det jo som med ham ateisten… så laver præsidenten og hærlederen en aftale, som betyder at folket mister den demokratiske kontrol med hæren. Hvilket sikkert i konservativ kristent optik vil være super fedt. Efter to afsnit havde jeg mistet alt håb om at robotterne snart skulle gøre en ende på menneskehedens lidelser og slukkede. Hvis det her er fremtiden, så er vi fortabte.

Battlestar Galactica

Guardians of the Galaxy

Så var jeg i biografen for første gang i lang tid. Guardians of the Galaxy. Skal jeg i biografen skal det udnyttes bedst, og det gøres det med fede Hollywood voldsfilm. Filmen var jætte fed. Humor, overraskende drejninger, fede kampscener, seje hovedpersoner. Guardians of the Galaxy er endnu en af Marvels superhelte film på det store lærred. Jeg er nu ikke meget for superhelte. Jeg kan ikke fordrage den ofte fuldstændige uvirkelige fremstilling af verden som en kampplads mellem godt og ondt. Verden er ikke så firkantet, så sort-hvid. Hollywood har i årevis spyttet disse film ud, som nogle forskruede kristen myter. Heldigvis har de de sidste år ændret retning, mest bemærkelsesværdig er fjernsynsserien Game of Thrones, og superheltefilmene er også blevet mere virkelighedsnære. Seneste eksempel er netop Guardians of the Galaxy. Det er en nydelse at se nogle helte med en yderst plettet baggrund, skurke der indser at de er forkerte og uretfærdige retssystemer. Overskurken er dog stadig fuldstændig ond, men på en nærmest religiøs måde. Så helt klart en film, der kan anbefales at se i biffen – hvis den stadig går der.

Noget der endnu engang slog mig mens jeg sad og så filmen. USA er et sært land på mange måder. Jeg har altid undret mig over, at vold er mere acceptabelt end  sex. Det er helt i orden at se helten dræbe utallige mennesker uden nogen som helst tegn på anger, men oftest faktisk nyde det. Men se hans tissemand? Det ville dog være forfærdeligt. Hvorfor er vold og død mere acceptabelt end det livsgivende. I USA er der en slags døds- og voldskult, mens sex og nydelse er yderst forargeligt. I de mere vovede film er der dog begyndt at snige sig nogle bryster ind og på det seneste er der ligefrem kommet en enkelt tissemand frem en sjælden gang – til stor forargelse. Til deres forsvar rummer de fleste voldsfilm ikke realistisk vold og voldsfilm, som faktisk fremstiller vold realistisk, er ret kontroversielle. Hvilket dog ikke gør det hele meget bedre. For mig er det mere forargeligt at fremstille vold som noget underholdende uden konsekvenser end at vise, hvor forfærdelig krig og vold er, og hvilke forfærdelig ting de gør ved mennesker. Her er Guardians of the Galaxy ikke en pind bedre. Helten nyder glædeligt at pløkke folk ned som en anden voldspsykopat. Volden fremstilles fuldstændig urealistisk, selvom den dog ind i mellem antyder, hvad det gør ved mennesker. Du må for Guds skyld ikke se heltens tisseleif, selvom han glædeligt viser muskler i badescener. Hvor mange fængsler bader lige folk med underbukser på? Patter er der heller ikke meget af. Men alligevel er denne superheltefilm klart i den bedre ende af skalaen. Så hvis du skal i biffen og se noget tom underholdning, så er det et godt bud.

Post fra Norge

Trolljegeren

Uh, fik igår en mail fra CDON om, at de havde afsendt en dejlig pakke til mig indeholdende den norske film “Trolljegeren”. Jeg havde nu helst ville se den i biffen, men Oslo er lige lidt for langt væk for at se en film; men okay, det kunne have været sparket til endelig at se den norske hovedstad. Noget jeg gerne vil have set længe.

Trolljegeren er en dokumentar film lavet af nogle filmstuderende, der afdækker Norges største statshemmelighed. De dækker over, at der findes trolde i Norge! Uh, jeg håber den lever op til forventningerne.

CDON udviste forøvrigt flot service for mig. De havde kun filmen i blu-ray udgave på deres site. Filmen var bare ikke til at opdrive hos andre danske leverandører, så jeg skrev til CDON og spurgte om de ville bestille den hjem, og fluks svarede de, at nu var den tastet ind i kataloget. Så for at yde lidt reklame for den service, får I lige linket til den her. Anmeldelse følger.CDON Trolljegeren

Trolljegeren

Den her film virker lovende – en rigtig efterårshyggefilm. Den får premiere i Norge d. 29. oktober – så der går laang tid før den står i min dvd-samling, men den er et must have. En autentiske dokumentar om en troldejagt helt ude i de norske skove.