Livtraser

Sindsudviddende siden 2001



Om blotet

Blotpladsen

Blotpladsen ved Bork Vikingehavn – Wikimedia Commons

Hvordan hylder man magterne (guderne og vætterne)? Vi har overleveret meget lidt konkret materiale, om hvordan et blot foregik. Den måde, jeg beskriver her, er derfor den måde, jeg føler, det er bedst på; men det er vigtig at understrege, at man skal gøre, som man syntes føles bedst. Hvis man ikke føler noget for det, man står og laver, så gør man det forkert. Så prøv dig frem. Efterhånden opbygger man en erfaring og en rutine – en tradition. For mig er det ikke en skidt ting. Når man har oparbejdet en tradition i blotet, bliver blotet en tryg og hjemmelig base – en naturlig ting. Det gør det nemmere at fokusere, finde ro og kraften. Nogle prøver at overgå sig selv i kunstfærdige, avancerede og symbolske blot. Jeg har det lige modsat, for mig skal blotet være det samme – med plads til variationer og fornyelse. For mig kan man sammenligne asatroen med Vestjysk mentalitet. Stille og rolig – og helt nede på jorden. Et blot kan for mig sammenlignes med juleaften. Alle de små riter, traditioner og gøremål gør juleaften til noget særligt. Hvis man genopfinder juleaften hvert år, så vil den miste sin kraft. Juleaften er faktisk et idealbillede på, hvordan et asatro ritual skulle være. Det er et ritual, der holdes i slægtens skød. Der er ikke nogen præst, men hver har sin bestemte rolle. Ritualet er ikke bare at danse om juletræet. Ritualet varer hele dagen, faktisk flere dage før og efter med syslerier og forberedelser.

Man kan vælge at blote til solhøjtiderne, eller når man nu føler træng til det.
Jeg syntes, at det er vigtig ikke kun at bede Magterne om noget, men også huske at takke dem.

Bedre u-bedet end overblotet –
Gave er gjort for Gjengjæld -;
bedre usendt end overødet

Havamál
Den ældre Eddas Gudesange
Oversatte af Karl Gjellerup, 1895

Enmandsblot

Når jeg bloter på egen hånd. Går jeg ud på en gravhøj, som ligger i en lille skov, ikke ret langt væk fra hvor jeg bor.

Jeg tager mit drikkehorn under armen, tager en dyb indånding og mens jeg begiver mig ud i skoven, prøver jeg at lytte til så mange lyde som muligt. Det giver en god ro.

Jeg begynder med at hælde lidt mjød op i hornet, hæver det i hvert verdenshjørne, mens jeg sender hver guddom en venlig tanke. Så drikker jeg gudernes skål.

Jeg hæver hornet igen, og sender dem som var en venlig tanke, og drikker deres skål.

Så tænker jeg på det, som jeg nu gik ud i skoven efter, drikke dettes skål, og hælder det sidste mjød ud på jorden til Vætternes ære, for de skal også huskes.

Endelig bringer jeg et offer. Jeg er en moderne asatroende, så det kan sagtens f.eks. være kaffe og chokolade. Hvis jeg syntes, at jeg er ekstra taknemlig eller vil bede om noget større, så kan det være genstande, der relaterer sig til ønsket. Gerne nogle af betydning.

Så sætter jeg mig på jorden nyder mjøden og de smukke omgivelser.

Til enkeltmandsblot hverken lukker eller åbner jeg kredsen, da jeg ikke syntes, man kan have en kreds når man er en. Det er der sikkert dem der er uenig med mig i.

Jeg hveken råber eller taler under enmandsblot, jeg tænker kun, sender venlige tanker.

Større blot

Til de store solhøjtider bloter jeg i det sydjyske. Det foregår for det meste hjemme hos et medlem. Det er her, jeg føler mig blandt venner, der er en god blotstemning, og vi er ikke for mange. Det sidste vil jeg understrege. Jeg har flere gange været med til blot med 30-40 mennesker, og jeg syntes slet ikke, at der var den rette stemning. 10-15 er efter min mening den øverste grænse.

Jeg vil kun lige skitsere, hvordan vi bloter, da det kan varieres på talrige måder.

  • Man stiller sig i en rundkreds. Her lukker forretteren kredsen med solens (urets) retning rundt. I hver verdenshjørne anråbes en magt.
  • Forreteren siger nogle bevingede ord.
  • Mjødhornet går tre gange rundt, hvor hver deltager giver sin hyldest. De tre runder kunne være: Årstidens gud, forfædrene og ens personlige gud. Når mjødhornet har gået tre gange rundt, gives den sidste skål til vætterne ved at tømme hornet på jorden.
  • Man kan afgive et offer (f.eks. æg, korn, øl), og/eller man kan indvi nogle amuletter eller smykker.
  • Derefter går forretteren rundt med edsringen, hvis der er nogle, der vil aflægge et løfte.
  • Efterfølgende går en talestav rundt, hvor hver deltager kan sige, hvad de lyster,
  • Kredsen åbnes  med solen rundt.

Tit er der en, der synger en sang under blotet. Vi slutter ofte blotet med at gå rundt og give hinanden en krammer.

Det beskrevne blot kan variere i det uendelige. Det vigtigste er, at det føles godt og rigtigt.

Forretteren kaldes i den moderne asatro typisk for gode, hvis det er en mand og gydje, hvis det er en kvinde. Gydje titlen er siden blevet omstridt, da man faktisk ikke ved noget om, hvad den indebar – andet end at det var en kvindelig religiøs titel. Derfor ønsker nogle moderne asatroende, at benytte godetitlen for begge køn. Så vidt jeg ved, bruger de moderne islandske asatroende slet ikke gydje titlen, der hedder det kun gode uanset køn.

Forretteren eller præsten om du vil, har ikke en permanent status af “præst”, han er kun “præst” i ritualsammenhæng. Han har ikke en særstatus, og alle kan i og for sig bestride rollen. I vores blotlaug er det så vidt muligt værten, der holder blotet – eller han vælger forretteren.

I ovenstående beskrivelse benyttes et drikkehorn. Nogle bruger i stedet en flad skål. Min personlige tolkning er, at hornet er maskulint og skålen feminint. Jeg bruger begge dele. Det kommer an på, hvilken stemning jeg vil have frem i blotet.

 

En kommentar til Om blotet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Jeg ved hvor du bor

Den her hjemmeside bruger alle mulige luskede kneb fra Google og Facebook til at spore dig og tjene penge på dig. Simpelthen fordi jeg er nysgerrig og fordi det er meget nemt tjente penge. Oplysningerne gemmes i små fodspor kaldet cookies. Hvis du ikke bryder dig om det, så gør som jeg: brug Firefox og tilføjelser som Privacy Badger og Self-Destructed Cookies. Du kan også selv slette dine fodspor, men nogle er faktisk ret nyttige.

Sporene

Det som var

Nyeste ytringer

  • Gamle nordiske navne (64)
    • Helena

      Hvord an kan det være at du ikke har pige navne t toka med? 😊

      1/12-'16, 12:01

    • Pernille

      Navne t Nohr, hvilk en betyd ning har dette og hvor stamm er det evt fra ?

      23/11-'16, 20:18

  • Bare kunst (1)
    • kfz versicherung direktversicherung

      Det ser også hygge ligt ud, med gæs gåen de. De kan bare være støj ende, kan jeg huske .Held igt, at du nåed e det før Mikke l Ræv. eller s var ...

      30/11-'16, 12:20

  • Livets højtider (9)
    • Storm

      Hej Jens, dejli gt når nye finde r inter esse i troen . Asatr oen er en ret ander ledes relig ion, da vi hverk en har præst er eller kirke r. Vi er udogm atisk e ...

      21/11-'16, 12:12

    • Cathrine

      Hej Min mand og jeg har fået en datte r og vil gerne holde Knæsæ tning Og vil derfo r høre om der er en som kan komme ...

      17/11-'16, 5:27

    • Jens Schumacher

      Hej jeg har længe været fasci neren de af Thor og den nordi ske mytol ogi, og tænke r på og gøre det til min og min kones trosr etnin g. Hvord an ...

      16/11-'16, 21:29

  • Older »