Livtraser

Sindsudviddende siden 2001



Om blotet

Blotpladsen

Blotpladsen ved Bork Vikingehavn – Wikimedia Commons

Hvordan hylder man magterne (guderne og vætterne)? Vi har overleveret meget lidt konkret materiale, om hvordan et blot foregik. Den måde, jeg beskriver her, er derfor den måde, jeg føler, det er bedst på; men det er vigtig at understrege, at man skal gøre, som man syntes føles bedst. Hvis man ikke føler noget for det, man står og laver, så gør man det forkert. Så prøv dig frem. Efterhånden opbygger man en erfaring og en rutine – en tradition. For mig er det ikke en skidt ting. Når man har oparbejdet en tradition i blotet, bliver blotet en tryg og hjemmelig base – en naturlig ting. Det gør det nemmere at fokusere, finde ro og kraften. Nogle prøver at overgå sig selv i kunstfærdige, avancerede og symbolske blot. Jeg har det lige modsat, for mig skal blotet være det samme – med plads til variationer og fornyelse. For mig kan man sammenligne asatroen med Vestjysk mentalitet. Stille og rolig – og helt nede på jorden. Et blot kan for mig sammenlignes med juleaften. Alle de små riter, traditioner og gøremål gør juleaften til noget særligt. Hvis man genopfinder juleaften hvert år, så vil den miste sin kraft. Juleaften er faktisk et idealbillede på, hvordan et asatro ritual skulle være. Det er et ritual, der holdes i slægtens skød. Der er ikke nogen præst, men hver har sin bestemte rolle. Ritualet er ikke bare at danse om juletræet. Ritualet varer hele dagen, faktisk flere dage før og efter med syslerier og forberedelser.

Man kan vælge at blote til solhøjtiderne, eller når man nu føler træng til det.
Jeg syntes, at det er vigtig ikke kun at bede Magterne om noget, men også huske at takke dem.

Bedre u-bedet end overblotet –
Gave er gjort for Gjengjæld -;
bedre usendt end overødet

Havamál
Den ældre Eddas Gudesange
Oversatte af Karl Gjellerup, 1895

Enmandsblot

Når jeg bloter på egen hånd. Går jeg ud på en gravhøj, som ligger i en lille skov, ikke ret langt væk fra hvor jeg bor.

Jeg tager mit drikkehorn under armen, tager en dyb indånding og mens jeg begiver mig ud i skoven, prøver jeg at lytte til så mange lyde som muligt. Det giver en god ro.

Jeg begynder med at hælde lidt mjød op i hornet, hæver det i hvert verdenshjørne, mens jeg sender hver guddom en venlig tanke. Så drikker jeg gudernes skål.

Jeg hæver hornet igen, og sender dem som var en venlig tanke, og drikker deres skål.

Så tænker jeg på det, som jeg nu gik ud i skoven efter, drikke dettes skål, og hælder det sidste mjød ud på jorden til Vætternes ære, for de skal også huskes.

Endelig bringer jeg et offer. Jeg er en moderne asatroende, så det kan sagtens f.eks. være kaffe og chokolade. Hvis jeg syntes, at jeg er ekstra taknemlig eller vil bede om noget større, så kan det være genstande, der relaterer sig til ønsket. Gerne nogle af betydning.

Så sætter jeg mig på jorden nyder mjøden og de smukke omgivelser.

Til enkeltmandsblot hverken lukker eller åbner jeg kredsen, da jeg ikke syntes, man kan have en kreds når man er en. Det er der sikkert dem der er uenig med mig i.

Jeg hveken råber eller taler under enmandsblot, jeg tænker kun, sender venlige tanker.

Større blot

Til de store solhøjtider bloter jeg i det sydjyske. Det foregår for det meste hjemme hos et medlem. Det er her, jeg føler mig blandt venner, der er en god blotstemning, og vi er ikke for mange. Det sidste vil jeg understrege. Jeg har flere gange været med til blot med 30-40 mennesker, og jeg syntes slet ikke, at der var den rette stemning. 10-15 er efter min mening den øverste grænse.

Jeg vil kun lige skitsere, hvordan vi bloter, da det kan varieres på talrige måder.

  • Man stiller sig i en rundkreds. Her lukker forretteren kredsen med solens (urets) retning rundt. I hver verdenshjørne anråbes en magt.
  • Forreteren siger nogle bevingede ord.
  • Mjødhornet går tre gange rundt, hvor hver deltager giver sin hyldest. De tre runder kunne være: Årstidens gud, forfædrene og ens personlige gud. Når mjødhornet har gået tre gange rundt, gives den sidste skål til vætterne ved at tømme hornet på jorden.
  • Man kan afgive et offer (f.eks. æg, korn, øl), og/eller man kan indvi nogle amuletter eller smykker.
  • Derefter går forretteren rundt med edsringen, hvis der er nogle, der vil aflægge et løfte.
  • Efterfølgende går en talestav rundt, hvor hver deltager kan sige, hvad de lyster,
  • Kredsen åbnes  med solen rundt.

Tit er der en, der synger en sang under blotet. Vi slutter ofte blotet med at gå rundt og give hinanden en krammer.

Det beskrevne blot kan variere i det uendelige. Det vigtigste er, at det føles godt og rigtigt.

Forretteren kaldes i den moderne asatro typisk for gode, hvis det er en mand og gydje, hvis det er en kvinde. Gydje titlen er siden blevet omstridt, da man faktisk ikke ved noget om, hvad den indebar – andet end at det var en kvindelig religiøs titel. Derfor ønsker nogle moderne asatroende, at benytte godetitlen for begge køn. Så vidt jeg ved, bruger de moderne islandske asatroende slet ikke gydje titlen, der hedder det kun gode uanset køn.

Forretteren eller præsten om du vil, har ikke en permanent status af “præst”, han er kun “præst” i ritualsammenhæng. Han har ikke en særstatus, og alle kan i og for sig bestride rollen. I vores blotlaug er det så vidt muligt værten, der holder blotet – eller han vælger forretteren.

I ovenstående beskrivelse benyttes et drikkehorn. Nogle bruger i stedet en flad skål. Min personlige tolkning er, at hornet er maskulint og skålen feminint. Jeg bruger begge dele. Det kommer an på, hvilken stemning jeg vil have frem i blotet.

 

3 kommentarer til Om blotet

  • hej ville bare spørge om du bloter endnu vis du gør det ville jeg godt høre fra dig
    det er jo en gammel sige den her men jeg kan ikke finne nåde her i Esbjerg
    år og fred

    • Hejsa,
      tak for din interesse for asatroen. Jeg har flere gange forsøgt at stable noget på benene her på egnen, men efter at det sidste blotlaug også gik i vaske har jeg opgivet projektet. Jeg bloter nu privat med nogle venner primært på Sjælland.
      År og Fred
      Robert

      • tak for dit svar jeg køre også selv til sjælland og bloter med blotgruppen sol i Roskilde
        vi er et par stykker her fra esbjerg håber vi kan samler folk her 🙂
        og igen tak Robert
        år og Fred
        alex

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Jeg ved hvor du bor

Den her hjemmeside bruger alle mulige luskede kneb fra Google og Facebook til at spore dig og tjene penge på dig. Simpelthen fordi jeg er nysgerrig og fordi det er meget nemt tjente penge. Oplysningerne gemmes i små fodspor kaldet cookies. Hvis du ikke bryder dig om det, så gør som jeg: brug Firefox og tilføjelser som Privacy Badger og Self-Destructed Cookies. Du kan også selv slette dine fodspor, men nogle er faktisk ret nyttige.

Sporene

Det som var

Nyeste ytringer

  • Gamle nordiske navne (82)
    • Storm

      Hej tak for din henve ndels e. Isabe lla er desvæ rre ikke et nordi sk navn og derfo r udenf or hvad jeg ved noget om. Vh/Ro bert

      28/5-'17, 9:17

    • Maj

      Hejsa ! Skøn side 🙂 Ved du noget om navne t Isabe llas herko mst og betyd ning? Hilse n Maj

      18/5-'17, 19:02

    • Storm

      Tak for tippe t

      1/5-'17, 20:44

  • Livets højtider (10)
    • Pernille

      Hej. Min søn er ikke døbt, da vi havde et ønske om, at han selv skull e danne sig et indtr yk af de forsk ellig e tros retni nger ...

      12/5-'17, 9:21

  • Asatro Helligdage (1)
    • henrik K

      Krist endom mens ideer om næste kærli ghed og falsk e løfte r om et virtu elt efter liv, er mere ude af trit med liber alism en og globa liser ingen end Ase-t roen! !

      31/3-'17, 8:57

  • Folkebaseret asatro (1)
    • Harald B.

      Hold kæft en gang new-a ge asa-h ippe vrøvl du har gang i....

      28/2-'17, 13:59

  • Older »